Thursday, 6 August 2015

Raya Bertiga_2015

Assalamualaikum ....


Alhamdulillah di beri peluang untuk beraya bersama suami dan anak teruna. Tahun ni kite beraye ikut turn suami. Dan tahun ni jugak dalam sejarah BERAYA sambil MELANCONG . mane tak nya, raye ke2 kami dah berangkat ke Kedah pulak, berjalan jumpa sedara dan holiday sekali ke Penang. Raya tahun ni jatuh pada hari Jumaat 17 Julai 2015.

Raya Pertama

Macam kebiasaannye, bangun awal pagi. Kalini teruja sikit sebab beraya dengan anak, so siap-siapkan anak kejut suami pulak suruh siap untuk sembahyang raya. Firhad macam tahu-tahu jek awal pagi die dah bangun, so tak payah ummi kejut, mandikan die, siapkan die. selalunye tiap pagi die akan u'uk tapi ni tak pulak. so taknak pakaikan baju melayu dulu sebab nanti terkena baju melayu pulak, tapi tunggu punye tunggu tak jugak kunjung tibe u'uk die tu. Last-last pakaikan lah baju melayu die jugak.

Dah siap anak, ayah n ummi, kite tunggu pulak turn-turn yang lain siap sebab nak salam raye. Lepas dah siap semuenye kami pon salam lah raye mintak maaf mintak halalkan ape-ape yang berkaitan selame ni. Lepas tu barulah kami makan-makan pulak. Bile dah siap makan dan nak kemas rumah sebab nak pergi rumah mak mak mertua kite kite atuk kami. Lepas rumah atuk kiteorang gerak balik kampung rumah mak Abah suami kite pulak kat Paloh,Kluang.

Dah sampai rumah nenek Paloh kami pergi kebun jap, maklumlahkan balik kampung musim buah-buah segar megar ni. lagi-lag durian banyak abeslah bile cucu yang ni balik segale pelusuk kebun kami terjah. Makanye kami beraya satu hari tu memang kaw-kaw. 

Alhamdulillah selama melahirkan Firhad dan membesarkan die, die tak penah menyusahkan kite lagi. Die anak yang paling senang nak jage. bayangkan dari pagi sampai malam pakaikan die baju melayu tak pulak die mengaruk. Dan di rumah orang betapa tertibnye die ... Alhamdulillah Firhad Irsyad anak yang menyenangkan kami berdua.

Malam tuh kami bertolak balik jugak sebab memandangkan esok nak ke kedah pulak. Tapi bukan balik Gelang Patah terus, kami balik rumah kite dekat Bandar Tenggara .. Lahaiii rindunyee rumah tu ... 

Sampai rumah jek dah pukul 2 pagi. So masing-masing dah kengantukkan yang tahap gaban.


Keluarga Kecil kami 


Ummi dan Yayad



kami Bertiga . Alhamdulillah .

  
Ummi Dan ayah
(time ni kereta akak hasben rosak)


Ummi dan yayad


Baju Raya kite ma kite yang jahitkan, Baju raye Firhad abah kite yang jahitkan, baju hasben pulak beli saje. sebab kain tak cukup tu yang warna nampak ketara lainnye kan. tahun ni tema baju raye kite yang pilih sendiri dan di persetujui oleh hasben kite. Akhir kate, Selamat Hari Raya maaf zahir dan Batin dari kami sekeluarga .


Salam sayang,
Pipie azaty

No comments :

Post a Comment

Winnie The Pooh Glitter