background

Showing posts with label Turns1. Show all posts
Showing posts with label Turns1. Show all posts

Monday, 7 August 2017

#Besday : Farhaan Irfaan Turn 1

Assalamualaikum ...

Farhaan Irfaan dah setahun , pejam celik pejam celik dah setahun kan , kejap je masa berlalu rasa macam baru jek beranakkan die . sekarang macam-macam akal die . But die belum pandai jalan lagi . Takpee abang die pon berjalan masa setahun 2 bulan .

Birthday adik jatuh pada bulan puasa . so memang lah tak sambut , tapi sebab kesiankan die maka kite sambut birthday die ala kadar dengan family kedua-dua belah . 

Balik kerja abah amek and kite buka puasa dekat Warung mertua kite , dua-dua family ade so okey lah ... Walaupon adik tak dapat perhatian sangat kan but adik selalu ummi ayah abang sayang ... Maksud dekat sini bukan tak dapat perhatian dari kami . Tapi adelahh .. cuku Ummi die yang mengerti :)

14 June 2016 - 14 June 2017








So ini sahaja gambar yang ada , lepas potong kek , makan kek and kami pon balik .. 

Ummi Ayah & Abang sentiasa sayang adik , ummi ayah doakan adik jadi anak yang baik , anak yang soleh , anak yang mendengar kata dan anak yang menyejukkan hati ummi ayah .. Ummi Ayah tetap doakan yang terbaik untuk anak-anak ummi ... Jaga abang jaga adik2 nani taw :P


Sunday, 6 August 2017

#Besday : Firhad Turns 3 & Farhaan Turn 1

Assalamualaikum ...


Sesiapa ade di Johor Bahru , jemput lah datang yee kawan-kawan ... Boleh kite beramah mesra & mengeratkan silaturahim yang sudah terjalin ..


Upin Ipin untuk abang
Didi & Friend untuk adik 


Packing Doorgift :)


Tuesday, 25 August 2015

#Besday : Firhad Irsyad turn 1

Assalamualaikum ....

Birthday dah seminggu yang lalu baru ade mase nak update dekat blog pasal birthday anak. Alhamdulillah majlis berjalan dengan lancar walaupon tetamu kebanyakkannye Family dan sedara-sedara terdekat. Kawan-kawan kite and hasben ramai yang tak datang sebab majlis kahwin and open house berlambak-lambak lagi maklumlah last syawal kan mase tuh.

Alhamdulillah rezeki anak mencurah-curah, ade rezeki sikit kite kongsi same-same, so plan tak nak buat birthday dah pon buat sebab ade rezeki lebih kite kongsi and alhamdulillah rezeki sentiasa ada. Kite plan nak buat kecik-kecik pon terlaksana jugak.

Firhad lahir pada 10.August.2014 tapi memandangkan birthday die jatuh pada hari Isnin so kite tunda ke sabtunye 15.August.2015. 


Muka budak excited nak sambut besday die.


Abaikan jam itu ye ..


Dekat dinding tu kite deco sendiri. Kite cari Huruf-huruf kat google lepas tu kite print sendiri. Total harga RM free, sebab pakai printer sendiri. Happy Birthday tu kite beli dekat kedai ballon party tu Rm6.90. Gambar-gambar Firhad dari day1 ke 12months kite print sendiri jugak, pon same dengan gambar kami tiga beranak. Yang stiker Thomas tu beli dekat kedai Rm2.00 tapi harga die RM4.12, so tampal dekat situ.




Jajan kite beli dekat Cowboy lepastuh kite beli Dolly paper,
brown paper tu sedia dah ada mase kite kahwin.






Sorry kalau gambar tak clear sebab kite lupa nak suruh dorang snap gambar pakai phone kite, dan camera yang sedia ade boleh pulak tertinggal dekat rumah ma kite . Sadiss sangat. So ini gambar pon dari kakak hasben kite yang amek, kalau tak memang tak de gambar agaknye sebab memang tak ingat langsung. maklumlah dah kepenatan melayan tetamu. Menu masakan semua hasben yang masak, ma masak bubur kacang jek. hasben yang bertungkus lumus masak untuk besday party anak tersayang die tu. terima kasih yang datang, terima kasih yang mendoakan, terima kasih yang memberi hadiah dan sumbangan duit untuk Firhad, rezeki anak tetap ade.


Sebelum


Selepas



Di sebalik kek itu ade cerita die tersendiri. Kahkahkah . Awat ?? Camni ceritanye, kek firhad tu kite amek awal sehari sebelum majlisnye. majlisnya 15hb jatuh hari sabtu, so jumaat tu kite dah off day, and malam khamis tu kite dah balik rumah kita Bandar Tenggara sane tu, kejadiannye dalam kereta lah, mungkin di sebabkan banyak selekoh dan selok belok so kknye pon tumbang. sebelum gerak tu hasben kate dekat kite "Tak nak amek gambar dulu ke mane tahu sampai nanti kek penyek" . sekali sampai mulut die masin betul, so kite bengang betul lah dengan die. mase tuh tak bertegur dah sebab bengang mulut die tu masin sangat. memang frust gile2, sampai kate dekat firhad sambil nangis-nangis nanti Yayad tak de kek nak potong, Kesian yayad. Kite pon whatsapp akak buat kek tu bagitahu kek dah tombang dah terbelah dua kek tuh, die nak gambar, so kite bagi die duruh kite ejust sendiri sebab die pon jauh nak tolong kan. so die suruh kite beli kitkat atau ape-ape coklat untuk cover yang terbelah tu. Naseb majlisnye bukan jumaat, so jumaat siang kite keluar dengan hasben (dah baik dah) nak beli lauk basah, so beli lah kitkat and tu lah hasilnye . seperti Thomas naik bukit . Ramai pulak yang kata lawa keknye , Hahaha . Tapi jangan tengok belakang memang hancor . Naseblah kek tu boleh perbaiki.. Kek die sedap memang sedap, harga pon berbaloi RM100 (rm20 duit besday) So macam RM80 jugak lah, lepastuh thomas tuh boleh main, pasang bateri and buat main. harga thomas kite tanye dekat Bazar Karat Rm20.





Nampak tak muka excited die dapat hadiah banyak tu . Masa orang nyanyikan lagu besday lagilah muka die, muka gedik plus ngada-ngada. Anak ummi happy ummi and ayah pon happy, ummi ayah akan buat yang etrbaik buat anak-anak ummi. Semoga Muhammad Firhad Irsyad sentiasa di rahmati, di berkati dan menjadi seorang anak yang taat menurut perintah Allah dan suruhan Rasullullah. Semoga Firhad Irsyad menjaga ummi dan ayah serta adik-adik suatu hari nanti. Blog ini ummi buat pon tujuannye untuk anak-anak ummi, ummi nak semua baca dari pengalaman mengandung sampailahhhhh korang bace ni haaa ... 


Sibok nak join bukak hadiah jugak.


Hadiah ni untuk Firhad dari Ummi & Ayah.
mudahkan tokma bawak awak jalan-jalan waktu petang.

Semuanya sudah selesai .. Alhamdulillah ...


Salam Sayang,
Pipie Azaty

Thursday, 13 August 2015

#Besday : Preparation birthday Boy

Assalamualaikum ....

macam dulu-dulu kite bincangkan jika nak sambut birthday party anak, as a mom lah yang excited kena banyak fikir ape yang patut dan ape yang perlu ade. mase Firhad ni kami discussion laki bini jek, hasben kate buat so kite pon ikut la buat just plan dalam mase awal bulan 8 itu hari. Memang asalnye konon-konon tak mo buat haa sekali kena buat so ade mase 10hari untuk fikirkan....

ini antara perkara yang wajib kite kena ambil tahu untuk buat birthday party anak.

  • Budget ?? ---> Budget kite letak dalam RM600. untuk 100 orang tetamu sahaja.

  • Thema 

Kite amek Thomas And Friend, asyik Pooh jek kesian Firhad  nanti.

  • Tempat Majlis ---> kite buat dekat teratak kite mase mula-mula kawen dulu, sekarangkan kite menumpang rumah mak kite, so ni kiteorang lakibini decide rumah sendiri luas and senang nak buat majlisnye.

  • Menu --->  i) Nasik lemak Ayam Berempah ,Bubur kacang Hijau, Dan macam-macam lagi

  • Aktiviti ---> kite tak buat aktiviti sebab Firhad baru 1 years so die tak pandai ape-ape lagi.

  • Decoration ---> Done, kite buat sendiri cuma ballon jek kite tempah dekat sini facebook dan ini instgram

  • Goodies ---> Done. Kite beli jajan beli dekat kedai Cowboy,Kulai. jajan dekat situ memang murah-murah and sesuai kalau nak buat ape-ape event. sebab situ banyak pilihan. barang kahwin pon banyak kite beli kat situ.

  • Guest List ---> Kite jemput kawan-kawan sedara mara dan keluarga yang terdekat jek. 

  • Kad Jemputan ---> kite tak print and tak edarkan pon kite just jemput mulut, share dekat group whatassap family, kawan-kawan . Facebook dan Instagram only.

  • Birthday Cake ---> Kite survey-survey banyak tempat jugak last-last kite tanye dekat kawan-kawan facebook ramai lah rekmenkan so kite pm oner tu 1 by 1.. kebanyakkannye lambat respon and tak bole buat macam kek yang kite nak. last-last kite tempah kek dekat sini izza syg cake . kite nak kek macam ni .



Credit pic : masammanis 



  • Candy Buffet ---> Kite tak buat pon sebab kite pikir kite dah bagi kanak-kanak jajan so kite tak buat lah candy buffet .

  • Photoghaper ---> kite ambil adik beradik jek, tuh pon pakai handset memasing.

  • Baju ---> Dah prepare awal-awal maklumlah kan musim raye so banyak baju raye jek lah pakai. so baju anak ummi n ayah dah ready . mestilah sedondon!!


Salam sayang,
Pipie Azaty

    Wednesday, 12 August 2015

    Turns1_Besday Yayad (Jemputan)

    Assalamualaikum ...

    Mukadimahnye nak bagitahu jemputlah datang ke teratak kami untuk sambutan hari lahir anakanda tercinta. Niatnye pade mulanye memang tak mahu buat. tapi bile kenangkan rezeki yang ade ni ape salahnye kongsi dengan orang dan kami pon tak penah buat open house so kami decide untuk buat lah besday Firhad sekali dengan Open house hari raya sebab bkami buat dalam bualan Syawal lagi so sekali harung jek lah. 


    Semoga dengan kehadiran korang yang membaca ni dapat memeriahkan majlis anak kite nanti. kite jemput semua taw datang lah ye. lagi-lagi kite ade stalker Blog sebab tinggal blog jek die boleh bace perkembangan anak kite yang lain semuenye kite privetkan dan die tak boleh menyaksikan ape-ape.. semoga Syawal ini memberi keinsapan buat awak kaki stalker :) , jemput lah datang rumah kite ... 


    Tuesday, 11 August 2015

    #Besday : Muhammad Firhad Irsyad Turn 1

    Assalamualaikum .....


    *muka menahan contraction yang maha super duper*

    Alhamdulillah .. Alhamdulillah masih segar di ingatan saat di beri kenikmatan kesakitan untuk melahirkan khalifah kecil yang Allah berikan pada kite. masih rasa lagi saat-saat terakhir kite nak meneran die supaya die keluar, saat kite memujuk die sama-sama bantu kite supaya mudah bersalinkan die. sakit mase tu dah tak tertanggung .... tapi keexcitedan tu tetap ade sebab kite tak sabar nak peluk sium die saat itu . masih ingat lagi saat terakhir mengandungkan die kite ngidam nak makan megi, lepas tu nak makan beger tepi jalan ... sambil-sambil tunggu kawan-kawan datang rumah kite untuk beraya. tengah layan cerekarama jap lagi bunyik "POOP" air ketuban dah meletop pulakkk .. so kite bagitahu kawan-kawan kite and dieorang cancel untuk datang raye. dan bagitahu hasben yang kite punye air mengalir laju. hasben terus balik kerja time tu jugak. nasiblah ayah awak dah abes waktu berkerja . anak mendengar kate betul Firhad ni ...

    Tak sangka dari tapak kaki sekecik jari ummi kini dah sebesar tapak tangan ummi. dah makin bijak, makin bertambah-tambah akal die. dah pandai ajuk orang dan paling hebat selalu protect ummi kalau ayah buat-buat marah atau buat-buat pukul ummi. Jadi anak yang baik sayang ...

    Ummi berharap sangat sautu hari nanti Firhad menjadi insan yang terhebat di mata ummi and ayah. Yang boleh protect adik-adik dan ummi ayah bile kami sudah tua nanti. Anak yang soleh, anak yang penyayang mungkin lambat lagi ummi and ayah bagi awak kawan sebab ummi  and ayah nak tengok Firhad membesar dulu ... 


    umur saya 1 hari

    11.02 malam selamat die keluar melalui tingkap. kenapa tingkap? sebab ummi mangga pintu dah tak jumpa kunci nak bagi Firhad keluar melalui pintu, dah terpakse Firhad keluar ikut tingkap. Mase dapat jek die keesokkan hari 11/08/2014 memang menangis... tak sangka, budak yang tedang-tendang dalam perut dah keluar ... tak sangka budak yang ni depan mata dah boleh gomol-gomol die dah. tepat 2petang baby ummi depan mate ummi dah, ayah yang tengah sedap-sedap tidur sebab penat tunggu ummi sampai 3pagi baru keluar bilik OT tu pon cepat je angkat telpon bile ummi kate Firhad dah boleh amek dekat nursery, saat bertentang mata, adik kehausan.. first time ummi bagi susu ummi dekat adik, pandai adik hisap. Alhamdulillah Allah mudahkan ummi menjaga adik dalam pantang sampai lah 1 tahun ni . Anak ummi ni tak banyak kerenah harap-harap sampai lah adik membesar seperti anak bujang tak banyak susahkan ummi dan ayah.


    budak ini lah yang menjadi segala-galanye buat ummi . Happy Besday Firhad Irsayd bin Muhammad Hammiruul ummi .. semoga menjadi anak yang soleh. anak yang baik dan semoga adik berjaya dalam ape jua keadaan ye sayang !!! Ummi dan ayah sealu ade di belakang adik untuk sokong ape keputusan adik yang baik-baik sahaja! 


    Salam Sayang Ummi,
    Pipie Azaty
    Winnie The Pooh Glitter