background

Thursday, 31 July 2014

#Baby Stuff : Cloth Diapers

Assalamualaikum u'olls ... 


Cloth Diapers ??? memula kite tak plan pon nak gunakan untuk si kecik ni , tapi memandangkan harge die tengah murah and then kawan-kawan seperjuangan plak kate kain die bagus okey lah kite try beli n try gunakan untuk si kecik ni .

kite beli dekat SuperMak shop , harge die boleh tahan and mampu milik . hihihi , so kite amek la pakej promosi yang die buat bei 9pcs RM90 + free 1pcs siap pelapik die 2pcs ... so die plak dapat customer yang jenis x cerewet , and kite suruh die jek pilih untuk corak baby boy . 

service die pon memuaskan , cume die tak bagitahu kite bile die pos tetibe parcel sampai kat Opis kite , tengok parcel besar gedabak , dalam hati dok la pikir ape aku beli ni , last2 bukak tengok CD rupenye .. Alhamdulillah kite berkenan sangat and kite puas hati sangat-sangat .


and kite pon beli nappy liners untuk lapik sikit . kebetulan tengah ade offer 2kotak RM12.90 so kite grab lah kan ... buat percubaan . lupe lak nak cakap , CD ni macam-macam saiz kite dapat .. and Cd yang kite beli ni boleh adjust sebab ade butang-butang yang boleh lekat-lekat tu . sorry kite lupe nak snap pic satu-satu .

So sekarang kite belajar care pengunaannye , sape kate CD tak payah belajar nak guna , kene belajar okey , lagi-lagi sekarang internet di hujung jari sahaja . hikhikhik .. kena belajar cara basuh , cara pakai , macam-macam lah kan ... So tak sabar nak pakaikan untuk Baby Kecik ni . lagipon ramai kate CD sangat jimat . so pampers boleh la guna untuk keluar berjalan , CD pakai dekat rumah sahaja ....

XOXO,
Pipie Azaty.

Wednesday, 30 July 2014

# Pregy : False Contraction

Assalamualaikum u'olls .....


mase 37weeks 2days ( 23.07.2014) aritu kite kene false contraction yang maha dasyat . Hahahaha . ingatkan da nak beranak , lepas jek buke pose sakit die mencucuk-cucuk macam kene sengugut tu weyyy .. Ya Allah ni tahap x tahu nak nak cakap macamane sebab nak berjalan pon sakit . kebetulan plak lepas buke tu terniat nak buat Popia Nestum untuk mak mertue tengah gulung-gulung tu sakit sangat perut , so kite g lah mandi , pastuh lepas mandi kite rehat kat bilik pastuh kite keluar kite cakap gan mak kite mak kite da cuak da sebab lusanye mak kite nak balik kelantan .

lepastu mak kite suh rehat dulu , tapi kite still lagi mengentel Popia , pastuh kite tak tahan sangat kite lepak dalam bilik kite tidur mngiring ke kanan untuk ilangkan sakit , tapi sakit Ya Ampun ... last2 kite pujuk baby cakap tunggu la ayah balik sebab ummi x nak susahkan Tok Bah , Tok Bah demam sayang ... (sambil usap-usap perut) lepas je cakap macam tu baby terus okey dalam ni ... so kite pon keluar bilik ckp gan mak kite da x sakit dah .

And then kol 11 malam hasben kite balik tetibe perut meragam balik ... so kite cool , kite buat xde pape , tapi tak tahan sangat sakit tadi menyerang kembali , kite bagitahu hasben kite pastuh kite lak kene marah sebab die cakap sakit tu boleh lagi nak tahan-tahan . die try pujuk anak die tapi x berjaya . dalam setengah jam jugak kite tunggu die reda tapi x berjaya . last-last bgtahu abah n mak , dorang suruh pergi hospital . n siap-siap go to hospital.

sebelum g hospital kite request kat hasben kite nak g jejalan dekat bazar karat . nak cuci mate nak cepat bukaan sekali .. sampai bazar karat jek tengah jalan-jalan sakit jugak tapi tahan sakit , bile x tahan sakit kite gengam tangan hasben kite kuat-kuat . hasben kite memang cuak la time nih .. berjalan dalam 1jam kite pon cakap dengan hasben kite nak g hospital sebab sakit sangat .

sampai jek hospital kite terus ke dewan bersalin . kite g hospital Sultanah Aminah , mule-mule cek CTG baby , bile die letak bende alah tu kat perut n baby mengeras rase macam nak baling jek bende alah tu , sakit kot ... dalam setengah jam die buat CTG , lepastuh kene keluar kejap n then die panggil untuk die cek VE plak (seluk) ... jalan dah bukak tapi baru 1CM .lepas buat semue tu die nak scan plak sebab nak tengok baby okey x kat dalam sebab Contraction da ade cume x tetap . mase scan baby okey xde pape . berat baby 2.9KG . So boleh balik macam biase . juz False Contraction sahaje .


25.JULAI.2014 (JUMAAT)



My family da bertolak balik ke kelantan , so petang ni nak buke pose xde kawan hasben lak keje malam mane lah nak same shift kan . so ajak la membe opis buke sesame . plan nak buke kat Pizza Hut Angsana tapi penuh yang teramat sangat , so makan dekat food court die  jek la . so lepas buke jek tetibe perut memulas mulas yang teramat dasyat sangat-sangat . rase macam nak bery-bery , so g la toilet , smpai toilet nak bery tu xde tapi memulas die sakit kot .... lame jugak dalam toilet sampai buatkan member-member risau , lepas keluar toilet sakit die ya Ampun ..... terus ajak member hantar ke hospital , dorang telpon hasben bagitahu yang aku sakit sangat-sangat . terus la ke dewan bersalin tempat semalam . 

lepas tu terus pangil CTG n seluk sekali arung , mak aii ko bayangkan lah kite x ready pape n baby tengah mngeras boleh die seluk , rase macam ak tendang okey !!! jalan still 1CM tapi contraction dah kuat gilak-gilak . krjap 5 minit kejap 10minit kejap 5minit . n kite pon bagitahu la kite nak bery ... die cakap kejap tunggu lagi 20minit sebab contraction awal x regular .

lepas tu kite keluar je dari bilik KHAS tu kite terus mengigil-gigil , muke hasben jangan cakap la memang cuak sangat-sangat sebab da kali kedua macam gini kan . pastuh dok kat luar kejap , lepas tu kite nak bery , kite masuk la toilet pastuh keluar darah banyak ... okey kite nebes !!! kite bagitahu dorang n dorang kate jap lagi die panggil utk seluk lagi . okey get ready .

lepas 10minit gitu kite kene panggil untuk seluk , seluk seluk tetap 1CM lagi . Ya Allah rase macam nak naik bengkak da asek la kene seluk . pastuh kite keluar g kat hasben kite , hasben tanye kenape ? kite cakap la kene seluk lepastuh kemungkinan kene tahan wad . alahaii muke hasben sangat sedey sebab tak penah berenggang tidur dengan bini die .

tak lame lepastuh name kite kene panggil untuk hasben g daftar kemasukkan isteri ke wad , lepastuh kite pon masuk la wad , hasben lak balik amek barang-barang mandian kite . tidur memang x lena sebab mat rempit dok berlumbe , lepastuh main mercun . kol 6 pagi baru nak lelap tetibe kene kejut sebab nak cek jantung baby lak , tidur sekejap pastuh kene kejut cek CTG lak , pastuh nak tidur jek kene kejut lagi . aduhaiii ....

kol 11pagi lak kene seluk lagi still 1CM , last-2 mintak balik . kol 2petang boleh balik . n hasben kite da sampai kat bawah kite suh die naik teman kite . kol 2petang kite pon keluarlah dari hospital . doc pakar cakap kalu sakit sangat baru dtg balik . baik la doctor ... lupe lak nak bagitahu .. dorang tuduh kite minum air selusuh k . ishhh tolong lah ,.. i x minum air selusuh pon sebab air tu kan buat sakit teramat, buat ape nak amek risiko oiii .... tu la pengalaman kite False Contraction ^_^

XOXO,
Pipie Azaty



Monday, 28 July 2014

Selamat hari Raya 2014

Assalamualaikum ...

Macamana raya u'olls ??? mesti bestkan ? memandangkan kite tengah sarat mengandung , kite tak dapat nak sambut sangat raye tahun ni . baju raye hasben pon pakai tahun lepas punye sekali dengan baju nikah sekali dengan baju sambut menantu . series tahun ni kami sambut raye dengan keadaan sederhana yang teramat sangat ., mungkin di sebabkan kite tengah sarat so kite tak rase nak raye .

tahun ni kite raye rumah mak mertue kite , plan yang sebenarnye raye dekat kampung kite dekat Kelantan , tapi memandangkan kite tengah tunggu hari and tak nak amek risiko so beralah raye di rumah keluarga mertua . tapi In shaa Allah raye Haji kite balik Kelantan , raye dekat sane bawak due orang orang baru ^_^ .




panjang betul mukadimah . hahaha ... so sebelum terlambat kite nak ucapkan selamat hari raye maaf zahir dan batin .. ^_^ , kite pinjam anak orang sebab baby tak nak keluar lagi . hihihi . baby tak nak duit raye kan baby kan ???? Doakan kite ye selamat bersalin dan di pemudahkan urusan bersalin kite .

# to my stalker , kite dah maafkan awak , dari hujung rambut sampai hujung kaki , kite dah halalkan ape yang awak buat kat kite makan minum awak semue kite halalkan , andai saat kite keluarkan baby Allah tarik nyawa kite nak awak tahu yang kite dah maafkan awak . #

XOXO,
Pipie Azaty


Sunday, 20 July 2014

#Pregy : teknik meneran dengan betul

Assalamualaikum u'olls ...



Memandangkan x lame jek lagi nak tengok khalifah kecil ni ke dunie , macam-macam kite belajar ... salah satunye teknik meneran . In Shaa Allah kite nak sangat bersalin normal walaupon kite tahu sakit yang teramat sangat-sangat , tapi kite nak rase 1 pengalaman yang x semua perempuan dapat merasekannye ...

Alhamdulillah harini dah 36weeks6days kite membawa khalifah kecil ni .. kite dah start rase sakit . dah start rase mngeras , da mule rase semacam . tidur pon da x lene sangat sebab nak pusing ke kiri n kanan macam dah payah sangat , tak tahu la berape berat anak ummi ni ...

okey jum kite start belajar ye mommy-mommy 

waktu yang sesuai mule meneran

Ia dilakukan sebaik pembukaan lengkap iaitu 10cm ketika kepala baby sudahpun turun ke dasar pinggul . Ia ditandakan dengan dubur mula terbuka sewaktu kontraksi.

posisi meneran yang tepat

Berbaringlah dengan lutut berlipat dan kedua-dua kaki dibuka. Keua-dua tangan memeluk peha dengan cara melingkarkannya ke bawah peha . meneran juga dapat dilakukan dengan berbaring mengiring samada belah kiri atau kanan.

teknik & cara meneran semasa bersalin

1. Angkat kepala, dagu celah dada
2. mata pandang perut
3. tangan pegang bahagian buku lali
4. masa meneran jangan keluarkan suara atau menangis kerana ini akan membuatkan kite kurang tenaga
5. jangan ANGKAT PUNGGUNG, akan mengakibatkan luka@koyak yang besar
6. baca Bismillah , selawat , zikir & Doa Nabi Yunus .
7. tarik nafas sedalam yang boleh dan teran macam nak buang air besar. teran kuat yang terdaya selama yang boleh dan curi nafas. then sambung teran, tiap kali kontraksi try buat 3 kali time kontraksi sahaja push sebab time tu baby pun gerak sama so jangan buang masa. ada kontraksi terus push, tak de kontraksi relaks jek :)




XOXO,
Pipie Azaty

#pregy : mempercepatkan bukaan servik

Assalamualaikum u'olls ....

Dah lame x conteng-conteng blog daku ni .. ni lah akibatnye orang banyak kerje n x de mase nak menconteng .. haha .. BZ kalah Najib beb ... Alhamdulillah kite dah pon 36minggu 5hari , bile-bile mase jek baby nak keluar sebab baby kite da masuk laluan n kite da start rase sakit-sakit weyyy .... okey , arini kite nak share cara nak cepatkan bukaan servik atau lebih jelas lagi cepat bukaan jalan untuk baby melihat dunie n melihat Ayah and Ibunye .... jum kite try cara-cara ni mane tahu berguna kan ???


1. Air selusuh yang dibaca oleh ustaz , ayah , ibu atau suami kite (In shaa Allah suami)
2. Minum Air zam-zam & makan kurma.
3. Bersama suami kerana air mani suami ni macam ubat induce taw.
4. Banyakkan berjalan.
5. Mengiring ke kiri semase datang contraction
6. Minum minyak kelapa dara dan lakukan urutan dekat bahagian baby nak keluar.
7. Minum air kelapa.
8. Banyakkan selawat.
9. Baca Al-Quran , Yassin solat sunat taubat , zikir taubat.
10.Baca surah Maryam & Doa Nabi Yunus
11. Mintak maaf dengan suami , ibu and ayah & ibu and ayah mertue
12. minum milo panas bercampur marjerin
13. telur ayam separuh masak @ telur ayam mentah campur dengan madu
14. makan kacang bendi sebab kacang bendi lendir
15. Gentle nipple.



Semoga semua di permudahkan ,. In shaa Allah ye .... doakan kite and kite pon doakan mummy2 to be yang lain ye ....In Shaa Allah Allah permudahkan , Allah xkan susahkan setiap Hambanya ... :)

XOXO,
Pipie Azaty

Tuesday, 1 July 2014

Salam Ramadhan

Assalamualaikum u'olls ....






Salam Ramdhan Al-Mubarak ... belum terlambat lagi untuk kite ucapkan salam ramdhan kan ?? Alhamdulillah dah 4hari kite sebagai umat islam menyambut bulan yang mulia ini .... 

Alhamdulillah , selamat kite puase 3 hari . Baby memang mengeraskan badan die , mungkin die geram dengan kite sebab x makan makan lagi . hihi . tapi kite cube memujuk Baby Kecik ni bagitahu die yang kite puase . Puase tahun ni memang mencabar mungkin sebab kite dah berbadan due , dan kite jugak da sarat sangat so mencabar sangat-sangat . 

Puase ni kite asyik la tidur jek , haus yang teramat sangat , makanan kite tak pandang sangat . tengok air masak pon macam ape . haha . Tahun ni lain sikit sebab kite sambut Ramadhan sebagai isteri dan bakal Ummi . tapi orang lain sebok masak untuk suami , kite lak x dapat nak masak untuk suami . Alhamdulillah suami memahami . die lah yang masak kemas rumah . Ya Allah bersyukur sangat dapat suami yang macam tu . semua barang rumah die yang buat , kite lak die suruh rehat , baring n tidur . Ya Allah , syukur sangat Allah kurniakan seorang hasben macam tu ...

okey la , tu yang kite nak story2 n nak ucapkan selamat berpuase . yang boleh puase penuh teruskan puase ye , yang x boleh tu mungkin ade sebab-sebab tertentu . ^_^ (jangan lupe ganti) ... Buat yang mengandung tu , makan lah kurma banyak-banyak n air masak banyak-banyak ye n pujuk baby . tapi kalau tak larat anda boleh bukak puase ... 

XOXO,
Pipie Azaty

Wednesday, 25 June 2014

#Pregy : 33 Weeks

Assalamualaikum u'olls ....

Alhamdulillah di beri kesempatan untuk bernafas di muka bumi Allah ni .. Alhamdulillah kesihatan ummi n baby sihat Alhamdulillah , Check up untuk 33weeks berat naik 1kg jek . berat baby lak dah cecah 2kg lebih . Alhamdulillah anak ummi sehat dalam tummy ummi ye sayang ...

49 Days To go ... huhuhu .. lebih kurang dalam 7weeks lagi lah ye ... cuakkk sangat .. tapi x sabar pon ade . Alhamsulillah , xde yang menyakitkan selama mengandungkan Baby Kecik ni .. cume malam-malam bangun g kencing n baby mengeras dalam perut . Bile Ayah pujuk pandai die lembutkan balik badan die .

 Inilah gambar perut Ummi mase mengandungkan Baby Kecik .. makin lame perut Ummi makin besar , makin bulat anak ummi dalam perut ni .. Alhamdulillah .... 

" Perasaan tengah bawak 1 nyawa dalam rahim adalah 1 perasaan
yang tidak boleh di ungkap dengan kata-kata
perasaan sayang yang datang dengan tiba-tiba meskipon belum penah jumpa . 
Jadi janganlah pertikaikan keexcitedan seorang
wanita yang bakal menjadi seorang Ummi "


Muka kite time pregy , memang bolat abes okey ... ade yang kate muke kite berseri-seri sangat time pregy , harap-harap anak dalam kandungan ni pon Hansem & Cantik .. Hihihihi ... Time mengandung ni la baru berat kite cecah 40kg keatas .. sekarang berat kite da naik 49Kg ... seronok bile tengok badan mengembang dengan jayanya . hahah . :) . okey tu jek yang kite nak cerite ... hohohoho .

XOXO,
Pipie Azaty




Tuesday, 24 June 2014

#Breastfeeding : Tip Menyimpan Susu Ibu

Assalamualaikum u'olls ....


Harini kite nak kongsi camne nak simpan susu ibu kepade emak-emak di luar sane yang tak tahu macamne nak menyimpan . kite pon belum ade pengalaman lagi tapi kite ramai-ramai share ye ....

Tips - Tips :
 
Susu yang telah diperah perlu disimpan dengan baik di tempat yang selamat. Ibu-ibu yang menyusukan bayi perlu mengetahui cara terbaik menyimpan susu untuk si manja.

1.Susu ibu segar seharusnya disimpan pada suhu bilik. Bagi suhu bilik di antara 27°C ke 32°C, jangka waktu 3 – 4 jam adalah had munasabah untuk menyimpan susu ibu perahan.

2.Susu ibu selamat pada suhu 15°C untuk tempoh 24 jam berdasarkan kepada perkembangan minimum bakteria yang terkandung di dalam sampel kajiannya. Walau bagaimanapun, terdapat pek ais yang digunakan mampu menyimpan susu ibu pada suhu seperti di dalam peti ais iaitu 4°C. Oleh itu pastikan pek ais yang digunakan berkualiti.

3.Kajian pemerahan susu ibu dengan sedikit pencemaran ketika pengepaman menunjukkan perkembangan bakteria adalah pada paras rendah dalam tempoh 72 jam. Malah, ia masih selamat selepas 4 – 8 hari didinginkan.

4.Membeku sus ibu perahan (-4°C hingga -20°C) adalah selamat untuk sekurang-kurangnya tiga bulan. Vitamin A, E dan B, jumlah protein, lemak, enzim, laktosa, zink, immunoglobin, lysozyme dan laktoferin biasanya kekal apabila dibekukan. Susu ibu beku perlu disimpan di bahagian belakang peti sejuk beku untuk mengelakkan pemanasan semula akibat kekerapan membuka dan menutup peti sejuk. Jadi, semua bekas penyimpan susu ibu perlu ditutup rapat untuk mengelakkan pencemaran.

5.Selepas bekas penyimpanan diisi dengan susu ibu, sedikit ruang perlu ada di bahagian atas bekas penyimpan untuk membenarkan ia mengembang ketika dibekukan. Semua bekas penyimpan susu ibu perlu dilabel dengan tarikh susu dipam. Nama anak perlu dilabel terutama jika anda membekalkan kepada pengasuh yang perlu memberi susu ibu perahan kepada ramai bayi lain. Biasanya bayi memerlukan 60 – 120ml setiap sesi penyusuan ketika berada di rumah pengasuh. Jadi, simpan susu ibu dalam stok 60 – 120ml setiap satu adalah cara mudah untuk mengelakkan pembaziran.

6.Elakkan menambah susu ibu yang masih suam ke dalam susu yang telah dibeku. Ini bagi mengelakkan pemanasan semula susu yang telah dibekukan. Adalah lebih baik jika anda menyejukkan terlebih dahulu susu ibu yang baharu dipam sebelum dicampur bersama stok sedia ada.

Susu ibu yang disimpan mungkin berubah bau dan rasa asalnya kerana aktiviti lipase (proses pemisahan lemak yang membantu proses penghadaman bayi terutamanya bayi pramatang). Ia tidak mendatangkan mudarat walaupun ada sesetengah bayi mungkin menolak susu berkenaan.

Selamat mencuba ye emak-emak semua ... In shaa Allah Allah bantu ... :)

XOXO,
Pipie Azaty

Monday, 23 June 2014

#Breastfeeding : Power Pumping

Assalamualaikum u'olls ... 



Kite nak cite pasal Breastfeeding lagi mengenai power pumping iaitu macamane nak dapatkan hasil susu yang melimpah ruah .. meh kite try Power Pumping yeemak-emak sekalian . memandangkan kite pon x lame jek lagi nak bersalin In Shaa Allah nak try jugak . Alhamdulillah masuk kandungan 17weeks kite dah keluar susu , kekadang malam-malam tengah tidur pon mandi susu oiii .. 

POWER PUMPING : PAM SINGLE

* 5 minit kiri , 5 minit kanan , 5 minit kiri , 5 minit kanan
* 10 minit kiri , 10 minit kanan , 10 minit kiri , 10 minit kanan

POWER PUMPING : PAMM DOUBLE

* 5 minit pum , 5 minit rest , 5 minit pump , 5 minit rest
* 10 minit pum , 10 minit rest , 10 minit pump , 10 minit rest

#LAKUKAN SELAMA SEJAM SETIAP HARI#

BILAKAH WAKTU YANG SESUAI?

* sebaik-baiknya waktu MALAM ke SUBUH
* waktu LAPANG

 #YANG PENTING JANGAN STREES#

BERAPA LAMA UNTUK DAPATKAN HASIL?

* sekurang-kurangnya seminggu , jangan berputus asa walaupon hasilnya sedikit pada peringkat awal.

#USAHA , DISPLIN , DOA , TAWAKAL#

XOXO,
Pipie Azaty

#Blog : kawan bersalin.

Assalamualaikum u'olls ....

Memandangkan lebih kurang lagi #7Weeks nak bersalin , Duk lah google cara bersalin , cerita pengalaman bersalin masing-masing aishhh macam-macam lah .... macam-macam perasaan bercampur aduk dalam ni ... seronok memang seronok , tapi bile dengar yang cerite sakit ni terus macam OMG ... Mampu ke aku nak menanggung sakit tu ??? Ya Allah Allah Maha Mengetahui , kalau ko tak mampu pon Die ade care yang akan buat kau mampu ...

In Shaa Allah , Allah permudahkan urusan aku untuk melahirkan Khalifah Allah ni ... untuk menambahkan lagi umat Nabi Muhammad S.A.W .. In Shaa Allah ... Kite pon ade kenal 1 blogger ni dekat Group yang kite join tu , alhamdulillah die dah pon selamat melahirkan permata hari die . Alhamdulillah ...ni blog die , sheila shahfiekry , bace pengalaman die bersalin memang erkk , okey senang kot , hihihi ... kekadang atas orang jugak kan .. ade yang senang senang die dapat m ade yang susah susah la die dapat .

#MuhammadAdamHusni

Taniah sheila .... doakan turn kite lak ye sheila ... semoga jadi umi yang baik buat Adam Husni .. x sabar nak tengok pic baby Sheila .. hihihihi . 

Dan kawan lagi sorang pon selamat melahirkan babynye cume die x nak lagi publish cerite bersalin die sebab bagi die bersalin die susah sangat .. wooo takutnyeee ... ni lak pic baby beliau ..

#SyedTuahAidan

taniah u'olls da selamat melahirkan permata hati masing-masing ... doa-doakan turn kite ye kawan-kawan .... semoga menjadi ibu2 yang baik buat anak-anak u'olls ... semoga anak-anak menjadi anak yang soleh ... dua-dua lelaki ... dua-dua nama unik .. hihihihi ...

XOXO,
Pipie Azaty
Winnie The Pooh Glitter