background

Wednesday, 20 January 2016

#BFF : Amoi & Mastura Kahwin

Assalamualaikum ... 

Alhamdulillah my BFF mase sekolah dah selamat di nikahkan dan selamat menjadi isteri kepada sang suami masing-masing ..
cerita dah lame peram tapi saje nak cerita awal tahun 2016 .. Hahaha ... okey tak lawak ..

Amoi nikah bulan 20 March 2015 lagi ... dah taip-taip story tetibe peram jek kat draft last-last tunggu weeding Mastura sekali baru lah kite story .. hihihi ...

Alhamdulillah sekali lafaz dah selamat Amoi sah menjadi milik Aqim ..


Masa ni majlis nikah Amoi & Aqim ,
budak kecik tu opcoz lah ikut umminye ...

Keesokkannye majlis sanding , tapi c kecik tuh dengan ayahnye , ayahnye jage die tapiii time ni die demam panas pulak .. hati tak tenang , sekejap-kejap call ayahnye tanya anak .


Aqim & Hazarina (Amoi)


Mas , Dayah , Zulaikha PENGANTIN Ziqa & Pipie


Beratur ikut turutan okey , opcoz I is paling depan .







Baju Dayang : Minaz.my
Shawl Dayang : Rinasalleh Clothing 

Okey tu part Amoi , meh cerita part Mastura plak yee ..

Masura Plak nikah pada  05 December 2015 . Alhamdulillah dengan 3 kali lafaz sah menjadi isteri kepada Hasbennye (susah tol nak ingat name hasben die) ..
2 kali lafaz tu tersilap teknikal . huhu , berdebar kot ..


Macam biasa budak bertuah ni akan ikut ummi pergi majlis nikah kawan-kawan ummi ,
naseb behave kan ...


Me and Mastura


Kawan yang dapat datang mase majlis nikah .
Amoi , Pipie & Ziqa

Keesokkannye majlis sanding kedua- dua pengantin , ada 2 pasangan pengantin . Mas nikah & sanding sekali dengan kakak nye ...








Pipie , Dayah , Amoi , Ziqa & Zulaikha



Over dengan kakak pengantin ..


Gaya ntah pape ..


In lah pengantinnye ...
Baju Hijau Mastura & Baju Merah Kakak Nabilah


Dayang Pipie .

Baju & Kain Dayang : Ashannas
Shawl : Bebas

Alhamdulillah tahun ni dapat berita bahawasanya kawan kami lagi dua nak tamatkan zaman bujang ...
yeahhh jadi Dayang lagi ... Tapi yang pengantin satu tu ku time bunting , yang lagi sorang ku dah selamat abes pantang ... taniahhh korang ...

Best taw kawen !!!!!
Dalam ramai-ramai ni saye sorang je lah mak orang ...
saye doakan Hazarina & Mastura dapat merasai dan mengalami ape yang saye rasa ...
Love You BFF me ....


Salam Sayang ,

#PregySecond : Supplement Seri Ibu

Assalamualaikum ... 

Hari ni kite nak cerita tentang supplement yang kite ambil masa mengandungkan second ni ,
kite tak ambil supplement mahal-mahal pon . Kite ambil "Seri Ibu"

Kebetulan pulak mabuk kite teruk , hasben plak risau tentang kite dan baby , so die nak belanja supplement ape-ape yang boleh hilangkan mabuk kite ni sambil tu bagi kesihatan untuk kite dan baby , and kawan die (perempuan) pon rekmenkan "Seri Ibu" ni , die bagitahu kite dan kite pon siaplah pergi ke IG and cari #seriibu , maka jatuh cinta dengan "Seri Ibu" ni sebabnye banyak makanan sunnah dalam supplement tu ... So bincang dengan hasben die setuju bagi duit and kite beli ..

Kite beli dekat IG Seri_Ibu sendiri masa ni die buat offer RM120 untuk dua botol free kalendar 2016 .



antara kandungan dalam Supplement tu .


Hanez Suraya sebagai model Seri Ibu


Nih Seri Ibu kite punya dah selamat sampai .
kalendar belakang die .


Ambil gambar dulu
dengan Seri Ibu , kot-kot jadi model die plak ke .. hahaha .



 Kite start dengan 1 biji dulu , kalau nak kesan yang cepat makan dua biji ,
die boleh kemam , kunyah & telan dengan air masak . Rasa die macam apple hijau tu aje .
In shaa allah yang ni serasi dengan kite ..
Lepas beranak boleh jugak nak makan sebab die menghasilkan milk booster jugak ...
Kalau tak memulanye nak ambil supplement Beau mama , tapi rasa yang ni lagi terbaik sebab kandungan die memang best .

Malah makan supplement ni membuatkan kulit muka kite berseri-seri , bukan muka jek lah , satu badan kulit mulus gitew ... dan kite pon bertenaga dah tak lemah macam selalu .. 
Cuma banyakkan minum air masak banyak-banyak jika korang ambil ape-ape supplement ...
Doakan anak kite sihat-sihat ehh ... 


Salam Sayang ,

Monday, 18 January 2016

#PregySecond: 16 Weeks

Assalamualaikum ... 

Allhamdulillah sedar tak sedar dah masuk 16 minggu mengandungkan khalifah kecil ini .. 
Macam semalam dapat tahu diri pregy lagi .

Masa Firhad Irsyad dulu sampai 12weeks jek mabuknye ,
tapi yang ni makin lame plak mabuknya ..
Tak ape ummi bukan mengeluh , cuma nak ingatkan untuk masa hadapan .
dan satu masa nanti anak ummi baca die boleh tahu sampai tahap macamana mabuk ummi untuk mengandungkan die ...

Masuk je kandungan 16weeks , kite loya dan muntah yang tahap maksima .
Sampaikan kena duduk sebelah magkuk tandas ...


Penat & letih yang teramat sangat sampaikan jantung berdebar-debar yang kite boleh rasa dan rasa tak selesa . tetibe datang plak demam silih berganti ...
Ya Allah time ni hanya berdoa semoga baby kuat . kuat macam abang Firhad .
Belum cerita tentang pening kepala sampai kite tak leh buat kerja . terpaksa curi masa tidur kejap dekat office . Pening die sampai kite kena makan jugak ubat tahan sakit , hanya Allah je yang tahu , cuma kite tak putus doa semoga Adik Baby kuat je . tak nak jadi ape-ape dekat Adik Baby ...

Semalam pergi check up untuk ambil darah , jumpa doktor untuk scan and check gigi masa pregy .
Bagitahu doktor tanda-tanda yang di hadapi masaa mengandung ni , doktor check thyroid katenye takde plak tanda thyroid . If demam berterusan lagi terus pergi klinik @ kecemasan dekat hospital tuh .

Alhamdulillah masa scan Adik Baby die lompat-lompat dalam tummy , sampai doc kate tak dok dendiam .
HB kite 12.5 , tekanan darah okey 100/60 , berat kite still bawah 45kg ..
berat baru 40kg . gigih kite ni kena makan banyak-banyak ....
bile tarikh scan plak jadi awal julai , tapi doc kate kena ikut tarikh last period jugak iaitu akhir bulan June ..

Ape-ape pon doakan kite and Adik Baby sihat-sihat seperti biasa ye ... Inshaa Allah alahan ini tak berlarutan ..
Oh yaa lupe plak nak habaq , perut kite kali ni pregy tak nampak sangat . mase Firhad Irsyad 16weeks jek dah besar . yang ni tersorok , so orang tak tahu snagat kite pregy .. huhuhu ...


Salam Sayang ,

Sunday, 17 January 2016

#GroupHemak : Ahli Group dah bersalin

Assalamualaikum ... 

Sebenarnye group hemak ni di tubuhkan dari "kawan muka buku"
Sesiapa yang penah baca story pasal ni mesti tahu ni group ape ... ngeh ngeh ngeh .. 

dah selamat dah mereka bersalin ... 
tinggal part no 2 ( kak nana )
part no 3 (kak nina & kak hajar)
part 4 daku lah 
part 5 (kak elly)

Alahmdulillah masa 21 December yang lepas kak Nana selamat melahirkan baby girl ,
comel sangat-sangat anak syurga itu .. 
Petang tu bagitahu nak pergi hospital , malam time azan Isyak berkumandang lahirlah anak syurga ini ... 


# Maleesya Nawrah #

Alhamdulillah , lepas ni kite tunggu Kak Nina & Kak Hajar plak ..

taniahhh kak Nana , selamat berpantang yeee ... 
tak sabarnye nak lahirkan baby jugak , rindu bau baby syurga .... 


Salam Sayang ,

Friday, 15 January 2016

#Holiday : Lotus Desaru (sambut besday hasben)

Assalamualaikum ... 

Pada 06 January 2016 tuhari besday hasben kite tapi memandangkan tak sambut and tak de buat ape-ape pon maka kami decided nak sambut dekat Lotus Desaru .
sebenarnya kite dah lame booking dah, 2 minggu awal gitu ,
tapi baru bagitahu hasben kite yang nak sambut besday die dekat sane .
Tapi tak delah kek bagai . just kami tiga beranak lepak-lepak hotel jek .

Kite pilih 09 January 2016 (Sabtu) , tidur semalaman jek kat sane ..
and kebetuln masa 06 jan , my mom masuk wad kena operation sebab bisul .
my mom kate tak ape pergilah ma okey jek , so kami pon sebenarnye berat hati ,tapi memandangkan dah booking nak cancel payah sikit sebab dah bayar .

Sabtu 09 Jnauary tu kiteorang gerak dari rumah pukul 9 pagi ,
jalan sane jalan sini so sampai Lotus tepat pukul 12 tengahari ..
Banyak perubahan tempat I is belajar dulu , banyak dah kemudahan untuk student-student kat sane .

Pergi kaunter tunjuk resit and segala mak nenek and dengan pantasnye kami pon dapatlah check in pukul 12 tengahari tu , sepatutnye check in 3 petang  mungkin tak ade orang so dapat masuk awal .
Dah dapat bilik so kami tukar-tukar baju sebab nak bawak ci kecik pergi waterpark .






*budak excited nak masuk tab mandi*





*Dah sudah mandi kami tidur dulu *


*Jalan-jalan petang *


*tengah relak-relak duduk hujan lebat pulak*

kite dapat harga RM280 per nite include bekpes sekali .
deposit RM120 .

Malam kite duduk rumah jek , tak keluar pon , ramai kate kalau malam macam-macam aktiviti .
tapi kite kemabukkan dan rasa nak lepak kat bilik jek . 
Ohh ya bilik hotelnye dua tingkat taw , ade anak kecik ni kejenye nak memanjant jek .
bawah ruang tamu and bilik air , atas bilik and bilik mandi .
memang puas hati dan menarik . 
cumanye malam-malam nak tidur macam ade ganguan sikit .. ngeh ngeh ngeh ... 

Keesokkannye bangun pagi-pagi , naseb hasben pon bangun awal. so kami siap-siap and turun bekpes ..
tak di nafikan bekpes die memang menarik dan sedap-sedap okey .
lepas bekpes lepak pantai sat pastuh balik bilik tengok-tengok tv hasben bawak Firhad p mandi waterpark again .
pukul 12 tengahari kami pon check out !!

Cuma dekat sini tak de aktiviti untuk kami , untuk anak-anak adelah .. seronokan anak and bagi hasben relak-relak je kat sini ... 

Salam sayang ,

Tuesday, 5 January 2016

#PregySecond : Buku Pink

Assalamualaikum ... 

Alhamdulillah dah pon buat buku pink untuk Adik Baby ,
asyik tunda dari hari ke hari ,
so kandungan nak masuk 15weeks baru lah buat buku pink ni .


Buku pon dah lain sangat-sangat . makin tebal .


Muka surat pertama .


Belah dalam-dalam banyak cerita tentang senaman , pemyusuan & sebagainya .

Masa mula-mula nak buat kena marah jugak lah , tapi marah-marah manja sebab lambat buat . katenye bile dapat tahu pregy terus buat buku jangan tunggu da besar sebab nak bagi ubat-ubat untuk kite . 
dan kene tegur jugak sebab czer dan jarak anak belum 2 tahun .. tak apelah rezeki kan ,\cuma kite dalam pemantauan mereka sebab nya :

::: Berat bawah 45kg :::
::: czer :::
::: jarak anak kurang 2 tahun :::

Mase check up untuk 15weeks ni berat kite baru 40.2kg okey ...
baru terasa berat naik . hahahaha .. 
and 18 january karang kene amek darah and hari rabu pulak kena check Gigi , aishh menyusahkan jugak sebab tak leh same hari .. 

By the way tak sangka perut dah besar .. hihihi ... 

Salam Sayang ,

Sunday, 3 January 2016

Plan Holiday 2016

Assalamualaikum .. 

2015

Tahun lepas kite tak ade niat pon nak holiday , tapi Alhamdulillah ade rezeki so kami pon merancang bercuti bersama-sama keleuarga kecil kami dan pada akhir tahun baru bawak ma dan abah kite holiday ..
tahun lepas kite start holiday mase anak dah start nak membesar .

mase tu kebetulan Raya , Mak mertua ajak kami bercuti bersama-sama ..

#Kedah_July
#Penang_July
#Bukit Tinggi_October
#Penyabong Warisan Resort_November
#Melaka_December
#Bukit Tinggi_December

2016

Tahun ni dalam rancangan semuanye tak tahu berjaya atau tidak untuk pergi holiday .
kami laki bini memang suke holiday , ade peluang jek memang laju jek berjalan ..
cuma tahun ni kite berbadan dua tak tahu capai atau tidak impian ini nak berjalan .. 

# Cameron Highland #

Sebenarnye cadangnye mase kite Holiday dekat Bukit Tinggi nak terus ke sana tapi mase tu hasben kate nanti-nantilah kite pergi so tertunda ke tahun ini . In shaa Allah , 
kite nak sangat ke sini sebab nak rasa suasana sejuk yang orang bercerita sangat-sangat tu dan nak rasa atau menikmati buah strawberi yang ori dari sane

# Genting Highland #


Sini pulak pilihan hasben sebab die nak mainan yang mencabar sangat-sangat , cuma sini tak sesuai untuk anak kecik kan .. cuma ni plan sahaja . mana tahu kot-kot hasben tetibe nak pergi .

# Langkawi #


Lepas dari honeymoon memang kami ade niat nak ke sini lagi cuma tak kesempatan lagi untuk jejak kembali , mana tahu lepas adik baby lahir kami ke sini .. 

# Pulau Tioman #


Yang ni memang pilihan kami laki bini , sebab memang suke Pulau-pulau ni kan cuma memang tak kesempatang walaupon dekat Johor jek . cuma nak pergi pulau kena modal lebih sikit lah , makanan kat sane mahal-mahal orang kate . Sirap Ais pon RM8.

# Kota Kinabalu #

 Ni pon percutian hasben and kite , cuma tak kesampaian nak ke sini lagi .. soksok mane tahu hasben nak ajak bercuti lepas pantang ke kan ... 

# Port Dickson #

 Ni pon same .. haha dah bertahun nak pergi sini tapi tak jugak sampai-sampai walaupon hanya di Negeri Sembilan . In sha Allah sampai jugak nanti ye ... plan nye sebab nak dok Lexis Resort tu jek . sebab dari dalam bilik boleh nampak air kat bawah . hahaa . tak ade benda lain pon kesini . Dan Swimming pool dalam bilik . ngeh ngeh ngeh .


Setakat ini itu sahaja lah percutian yang rasa-rasanye nak sangat-sangat pergi ... Cuma tak tahu dapat ke tidak untuk bercuti ke sana ... 

In shaa Allah ade rezeki kami ke sana ...nak bercuti dalam Malaysia dulu ,
dah puas Malaysia kite g Krabi o Bandung pulak . hahahha . (berangan) 
Doakan kite yee ... semoga korang pon ade rezeki jugak .

SEGMEN : JOM TAMBAH FOLLOWER

Assalamualaikum ... 

Memandangkan Followers Kite ciput jek and kite cuba nak menambah rakan-rakan Blogger so kite pon join segmen ini .. 

 Klik

#JOMTAMBAHFOLLOWER

#JMBELOG

Tamat : 15 Januari 2016


Saturday, 2 January 2016

#Baby Stuff : Misi mencari Baby Cot @ Katil Baby

Assalamualaikum ... 

Dulu masa mengandungkan Firhad Irsyad memang awal-awal dah pangkah Baby Cot , sebab rasa macam tak perlu. Yelaaa kite kan menyusukan anak so macam payah nak angkut-angkut anak ke katil die and katil ku . Naseb lah tak beli sebab sepanjang lepas beranak I is menetap di rumah Ma I is okey .

Now bile adenye adik baby ni, terus terpikir nak baby cot sebabnye nanti Abam Firhad nak tidur mane ? Oh yee baby cot bukan untuk Adik Baby tapi untuk abang Firhad . Adik Baby still dengan ummi sebab alasan yang sama ummi nak menyusukan Adik Baby . So Abang kene tidur kat katil itu .. hihihi ..

Plannye nak beli second hand dengan unty hasben kite , tapi die kate die guna lagi maklumlah anak die kembar kan .. So die kate kemungkinan tunggu anak die dah besar memang tak guna . anak die pon sebaya dengan Abang Firhad , mungkin dah besar Adik Baby pulak nak keluar .. ngeh ngeh ngeh ... itu satu lah plannye ..

katil unty hasben kite macam ni .

Lepas tu kite ade jalan-jalan dekat Giant Plentong , kite nak surveylah katil baby , pastuh terjumpa macam ni pulak dan rasa macam terberkenan plak . aihhh ... tapi macam ni memang sure lah untuk adik Baby bukan Abang Firhad dah sebab kecik memang sesuai untuk baby .


Dan bile tanya hasben die kate macam tak perlu macam gini nanti guna sekejap jek , kalu katil tu akan bertahan lame sampai besar panjang ... Betul jugak !!


Macam ni pon cun tapi hasben kate membazir jugak . hahaha.

So kite tak tahu lagi same ade amek dengan unty hasben kite atau beli baru sebab hasben kate macam nak ajak pergi ikea beli dekat sana , tapi bagi kite baik beli dekat sini jek . membazir naik KL sane semata-mata nak beli baby cot ikea .. hahaha .. 

Sesiapa tahu baby cot murah-murah area Johor bagitahu lah ehh ... 

Salam Sayang ,

Friday, 1 January 2016

2016

Assalamualaikum .... 


Alhamdulillah dapat merasai tahun 2016 yang makin banyak cabaran untuk terusklan kehidupan dengan ekonomi entah pape sekarang .. 
dengan pertambahan ahli keluarga yang kami tak anggap itu satu bebanan ..

Banyak suka duka kehidupan tahun lepas yang banyak mengajar kite erti kesabaran ,
mengajar erti pengorbanan dan kasih sayang ..
Ya Allah terima kasih tak terhingga kerana kurniakan
Muhammad Firhad Irsyad 
yang banyak mengajar Ummi menjadi seorang yang lemah lembut , menjadikan ummi seorang yang kuat , tabah dan cekal dalam ape jua dugaan yang Allah beri .
Alhamdulillah .... dengan kehadiran si kecil itu ..

Dalam sedih ade gembiranya kan , so kite lupekan yang sedih , kite cerita yang happy-happy jek ye ..
ikutkan nak cerita dari bulan ke bulan tapi macam tak ade ape nak cerita .
macam lupa ingatan pulak . Hahhaha .
Pada Oktober dapat berita yang di nanti-nanti iaitu Kite bakal mendapat zuriat lagi
alhamdulillah .... 
Abam Firhad nak jadi abang , doakan yang baik-baik buat kite . 
semoga kandungan kite sihat sempurna dan baik-baik sahaja ...
Cuma tahun ni ade rezeki lebih sikit so banyak travel dengan family .. 
banyak luangkan masa dengan family .. 

okeylah tu aje yang kite nak cerite .... In shaa Allah tahun 2016 banyak memberi khabar gembira .. 
dengan kehadiran C kecil dalam rahim ku ... 

Salam Sayang Tahun Baru,
Winnie The Pooh Glitter