background

Thursday, 10 September 2015

#GroupHemak: Dieoranglah kawan mengadu

Assalamualaikum....
(maaf jalan cerita agak panjang, sebulan jugak nak siapkan entry ini)

Korang mesti ade sahabat baikkan ? sahabat susah senang bersama-sama, sahabat tumpang bahu bile menangis. macam-macam lagi lah, TAPI bukan sahabat depan baik belakang mnegumpat, dan bukan jugak sahabat tikam dari belakang. ini special sikit sebab ini sahabat alam maya, sahabat yang kiteorang tak pernah bersua pon kecuali seorang tu jek kite jumpa sebab melawat anak die and satu negeri.


Sahabat Alam Maya, kite kenal dieorang dekat 1 Group ni, Group Mom To Be Malaysia dekat facebook, kite add group ni dari zaman kite start nak kawen and di approve mase kite baru 3hari kahwin. So far situlah tempat rujukan kite di masa lapang untuk menambah ilmu dalam dunia mengandung dan bakal menjadi seorang ibu. Alhamdulillah jugaklah sebab kite lekat awal so bolehlah rujuk situ.


And timbulnye kawan susah senang alam maya ni mase tu ade seorang kakak ni nak buat group WhatsApp borong baju baby die post dekat group Facebook tu lah sape nak join tinggalkan and phone , mase tuh kite mengandungkan Firhad baru 5bulan. Dan kite pon joint group tu. Tak sangka dari Group memborong kekal hingga ke sekarang, susah senang, hal anak, hal rumah segalanye kiteorang bincang kat dalam tu. Mulenye dekat group tu ramai orang tapi lepastuh masing-masing leave group sebab dah abes memborong. Tapi kami ni kekal dekat group tu. Perasaan kite mase tu tak tahu kenapa tak nak keluar dari group tu sebab macam seronok sangat bergurau dengan dieorang, kami aktif dalam tu walaupon sesi memborong dah pon tamat.


Alhamdulillah bersahabat kerana Allah, dan sahabat kerana ikhlas hubungan kami kekal hingga ke harini, dieoranglah tempat mengadu, dieorang sentiasa ada walaupon jauh sebab group tu memang sentiasa aktif. kalau satu hari tak bukak kompom-kompom 1k story mory yang nak di katamnye. And paling penting dalam group whatsapp kami tu semuenye businesswomen okey, I is ?? hanyalah seorang wanita yang tak berbusiness. Hahaha .. korang nak tahu tak, dieorang ni pantang Malam Khamis memang memasing akan masuk air. Hahah. tapi kesian lah yang Perhubungan Jarak Jauh (PJJ). 

kalau nak cerita tak kenal orangnye tak best jugak. so meh sini kite story mory pasal dieorang, mane tahu esok-esok anak dah besar anak kite senang nak cari kawan baik umminye ini. Siapa kata kawan alam maya ni tak best, bagi kami seronok sangat dah macam kakak and adik, Yang penting hasben-hasben kami pon tahu pasal group emak-emak ni ...

  ini Rupa group whatsApp kami .

Kak Hyatt


Ini lah kakak yang mula-mula tubuhkan group ini. Dialah yang pergi memborong and jual dekat kami. Dalam group ini semua kakak-kakak, kite jek adik bongsu. Dia seorang yang kuat bekerja, dan sekarang die dah ade baju keluaran sendiri. Alhamdulillah, kiteorang selalu usik die panggil die Datin, mane tahu doa kami di makbulkan, jangan lupakan kami kak yatt. Dan die jugak business Emas, and kite pon join jual emas dengan die. Alhamdulillah tak lokek ilmu. Dalam group dia RATU TYPO dan die seorang yang positif selalu bagi nasihat yang sangat-sangat luar biasa. Seorang yang tabah dalam ujian yang dihadapi dan dia jugak banyak bagi kiteorang tunjuk ajar dalam dunia perniagaan . siapa sangka kami boleh jadi macam die. Dia mempunyai seorang anak teruna berusia 2tahun yang bernama Aisy Nifail.


Gambar kahwin beliau , kite tak tahu bila tarikh kaghwinnye .


ini lah Muhammad Aisy Nifail.

Kak Hani


Kak Hani orang yang paling bizi sangat-sangat. maklumlah kak hani suri rumah sepenuh masa dan dia jugak buat business Baking kek, dan dia jugak rajin jadi personal shopper Aidijuma, selalu beli tudung AJ denga kak hani lah. Kalau dalam group kak hani macam tegas orangnye dan selalu bagi nasihat macam kakak and adik gitew. Kak hani mempunyai dua orang anak dara. sorang dah sekolah seorang lagi tak silap nak masuk 3tahun. yang kak nama Zahra yang kecik comel Adeena .


Gambar nikah kak hani 

Ini lah anak dara kak hani, comel kan ??
Zahra & Adenna

Kak Marlina


Kiteorang panggil Kak Mar, kak mar kebanyakannye jarang masuk jugak kemungkinan sebab kami ni emak-emak yang terencat otak kadang-kadang . hahaha. tapi kak mar suka bagi kite nasihat, time-time kite nak bersalin kak mar wasap kite bagitahu ape yang patut buat and ape patut lakukan, and time besday mesti wish personal wasap. thanks akak! lagi-lagi amse kes susu kite drop, akk mar lah yang bagi nasihat tak henti-henti. thanks a lot kakak. Allah muliakan seorang kakak membantu adiknya. Kak mar ade 3 orang anak, dua anak dara seorang anak teruna.



Gambar kahwin kak mar tak de so bagi gambar ini jek lah .

Ini Anak-anak Kak mar
Aina , Aiman &Bunga

Kak Fara


Kak Fara seorang yang jujur orangnye , maksud kite jujur ni cara die tak suka die akan bagitahu terus terang ape yang die tak suka, cara die tegur orang memang straight to the point . So kite suka cara die macam tuh , so sape yang tak biasa akan kecik hati lah kan. tapi kiteorang ni macam tak geti kecik hati wehh ... Kak fara surirumah yang berjaya, mana taknya die ade buat shawl sendiri, jual tudung, jual Jamu Susuk Dara, dan  jual emas online. Kak Fara tengah tunggu hari nak bersalin baby second . sekarang ini ade anak teruna yang comel bernama Rayes Aden (betul ke eja) hahaha . Now dah selamat melahirkan baby girl Nur Rayna Adeena name di beri .. yeahhh baby girl !!! Taniah kak fara .


wedding date 01.01.2013


Abam Rayes Adden

Kak Elly


Ini orangnya sangat luar biasa, luar biasa macam mana? hanya kami jek yang tahu .. hahaha . die ni bini misali okey. Kak Elly seorang cikgu, Cikgu sekolah menengah. and die ni lemah lembut sikit tengok muka jek dah tahu lemah lembutnye kan ... Pastuh kalau nak nasihat punyalah tatatertib ., hahaha .. Kak Elly jauh di perak sana . Ada seorang anak dara yang bernama Anis Arissa . Comel jek . Dulu Anis JR ni lahir tak cukup bulan, tapi sekarang fuyooo Anis JR dah jadi budak manis sangat-sangat.


nikah 11.10.12


Anis Arissa

Kak Hajar



kak Hajar menetap di serawak sana, kak hajar orangnye sempoi jek, suka buat lawak dan seorang yang sangat positif bile masalah rumahtangga di bentangkan . Hahahha. Kak Hajar surirumahtangga dan die buat business sampingan iaitu jual Jamu Susuk Dara, On9 emas dan jual songket sarawak, tu hari kite beli songket sarawak dengan die lah. Kak Hajar ade anak teruna yang berusia nak masuk 2tahun, nama anak teruna die Muhammad Al-Fateh. Dan sekarang kak Hajar tengah pregy anak second jugak .




Abam Muhammad Al-Fateh si mate sepet

Kak Dyea



Kak Dyea dulunye duduk Sabah, start bulan 6 tak silap die pindah duk KL, sebab mencari rezeki di negeri orang pulak, Dalam ramai-ramai kami dalam group ini die belum di kurniaakan anak, belum rezeki, In shaa Allah, Janji Allah tu pasti in shaa Allah lambar atau cepat dapat jugak babynye nanti. mesti comel sebab kak dyea sepet. Tapi kami semua doa yang terbaik buat beliau, lagipon anak-anak kami anak-anak die jugak. Kak Dyea positif orangnye banyak bagi nasihat pada yang memerlukan. Kak dyea suri rumah sepenuhnye . And buat sampingan menjual melalui online. Online emas, JSD dan baju-baju.




Kak Teha


Kak Teha, kak teha ni pelawak orangnye, ade jek die nak buat lawak sampai kami terngiang-ngiang lagi kisah lawak die tersendiri tu, ade lah kisah die yang kami semua simpan rahsia . Kalau tengok status die update #bayamsirapwhat rase nak gelak guling-guling . hahaha . Kak teha dulunye mak andam make up pengantin, tapi tak tahu la sekarang make up lagi ke tak. hasil sentuhan die lawa sangat ... Kak teha pon berbusiness online jugak iaitu emas online. Kak teha ade anak teruna handsome yang berusia setahun lebih yang bernama Adam Kaliff.


tudung nikah versi saye dengan aku jeni senget-senget ni sempena
"ayun ayunar"
rupanye kak teha pon same follow ayun .


handsome boy Adam Kaliff.

Kak Jiha



Kak Jiha ni pon cikgu, cikgu Pra sekolah. dulu die dok sarawak PJJ dengan hasben lepas tuh baru jek dapat tukar tempat dekat dengan suaminye di Semporna sana. Kak jiha ni kadang-kadang muncul kadang-kadang tak muncul maklumlah baru duduk dengan suami . hahaha . okey sory kak.Kak jiha berbusiness jugak , business online baju Feedmilk. And ade anak lelaki yang sebaya yayad sebab beza besday dengan yayad 5hari jek. Anaknye badan ketak-ketak, ci kecil manis tuh bernama Muhammad Ziyad Al-Fateh.



ci BamBam Muhammad Ziyad Al-Fateh

Kak Juria


Ini ahli yang macam chipmore, kejap ada kejap tak ada. Kak Juria pon tengah mengandung baby kedua jugak. Alhamdulillah kan .. And anak sulung beliau girl-girl yang bernama Nur Qisya Kayla . Dia pon business women jugak .. hihihi ..



Nur Qisya Kayla


Kak nana business women jugak, ade buat perniagaan sediri, shawl sendiri. P lah tegok IG beliau Islamioparadise . Kak nan orang simple-simple sahaja. dia tengok macam pendiam orangnye. tapi tak tahulah kan . hahaa . Positif and die ade anad bujang yang berusia 2 tahun yang bernama Muhammad Nawfal. Kak nana ni kiteorang gelarkan die ustazah sebab selalu update pasal mengaji. And anak die kami panggil Ustad Nawfal .


Gambar kahwin xde so masukkan gambar raye .


Ini die ustad cilik bernama 
Muhammad Nawfal


Dalam banyak-banyak ahli ini dengan die jek kite penah jumpe, sebab mase tuh die menetap dekat Johor, sekarang die pindah Penang. Kite jumpe die pon mase melawat Tuah admited dekt ward sebabnye demam and jangkitan kuman dekat paru-paru. Now dah pindah Penang dah tak de geng mak-mak Johor lerr... Dia adelah seorang cikgu, and die ni kadang-kadang macam blur-blur gitu, so kalau nak cakap dengan die kena detail. hahaa . tapi dielah paling lawak sekali okey ! Lagi satu mood die selalu kelaut pastuh time tu marah luahkat dekat group pastuh x lame 5 minit die cool balik . hahaha . Ade anak teruna yang bernama Syed Tuah Aidan beza dengan yayad dua bulan.



Syed Tuah Aidan yang sado !


Kak nina salnye orang Batu Pahat johor, tapi menetap di Melaka.Bila group agresif mulalah kak nina datang memberi cadangan ... agresif tu banyak maksud. Group mula agresif bila waktu petang-petang . dan-dan masuk air memasing .. hahaha . pastuh bile malam jemahat memasing sunyikan diri . hahaha . paham-paham le kan ,....Bunuh Syaitonnn barangkali ... Kak nina pon orangnye lemahlembut sopan santun ... tengok air muka jek dah tahu macamna . Kak nina pon sedang pregy yang kedua ... Alhamdulillah ... rezeki kan ,... Kak nina ade anak dara sweet looking okey .. 



09/03/2012


Baby Kajol
Kakak Hana Arianna


Kak Aten. Dalam ramai-ramai ni ntah macamana kite boleh nampak die macam garang . erkkk , mamous aku kena cekik kang. Tapi sebenarnye tak garang pon. mungkin die jenis tegas barangkali. Dia sporting and sangat friendly Haaa INI tokey emas jugak ni, Jom main kutu dengan die nak beli cash pon digalakkan. Kak Aten pon tengah pregy second jugak . Sebelum ni baby Boy yang bernama Aisy Harith .



Abam Aisy Harith
Abam Long.


And me !!! Okey tak de ape nak cerite pasl budak ni . sebab dalam group die yang nampak acam budak belum kawen . hahaha . coiii ... Die ade anak teruna yang baru berusia setahun yang bernama Muhammad Firhad Irsyad . Belum pregy no 2 , hahahaha

And ade sorang ahli yang tak ade gambarnye sebab tak tahu FB nye ape . Iaitu Kak Shaz. Dia pon macam chipsmore kejap ade laaamaaaa tak ada , hahaha , Dia dah ade anak due taw .. hihihi ...


Gambar ini perjumpaan emak-emak kali pertama. Di putrajaya , kite ?? mestilah tak ada ... hihihi ...




Perjumpaan Kali kedua. 
kite pon tak muncul lagi . Hahaha .

Sebenarnye teringin sangat nak jumpe dieorang, tapi emmndangkan jauh dan belum tiba masanye kot, so nanti ade rezeki mungkin jumpa jugak kami nanti.In Shaa Allah persahabatan yang jauh ni berkekalan hingga ke syurga, Berkawan kerana Allah, Dan dieoranglah tempat saye mengadu nasib walaupon tak penah kenal satu same lain .

 oleh kerana ramai yang tak ada , kak nana telah edit gambar kami semua .... 

Alhamdulillah siap jugak entry ini untuk di kenang pada masa akan datang ...


Salam Sayang,
Pipie Azaty
(10/09/2015)

Wednesday, 9 September 2015

#Holiday: Wet World,Batu Pahat

Assalamualaikum u'olls .....

Merdeka day hari tu kami plan nak pergi mandi manda dekat TS Kota Masai kire dekatlah jugak dengan rumah, tuptup hasben kate maam kurang enjoy sangat sebab dekat, so die plan nak pergi air terjun kota tinggi, tapi kite pulak tak mahu sebab air tu kan sejuk macam tak berapa bagus untuk Firhad sejuk-sejuk, Lagipun Firhad Anak lelaki kite still jage lagi Bebird die tu. Taku-takutlah kena angin pasang (mohon tidak), so hasben pon macam setuju. lepastuh kite plan nak pergi mersing jumpa kawan baik kite kat sane, jap lagi tak jadi jugak sebab plannye nak mandi manda kalau mersing kebanyakkannye pantai, so tak jadi jugak and terbantut nak jumpa kawan kite.

Tuptup hasben kate jomlah kite pergi mandi dekat Wet World,Batu Pahat, tanya kawan baik kite (die duduk batu oahat tapi balik mersing) jalan nak ke sane, die bagitahu jalan and kiteorang follow, memang tak sesat pon lah. mehmehmeh. 


Anak teruna yang tak geti duk diam dalam kereta.


Ma dah siap masak dari rumah, so kiteorang makan kat tepi kereta sebab makanan takleh bawak mauk, siap makan baru kami gerak beratur yang panjang giloks tuh ...


We Olls masih belum kahwin

Lepas dapat tiket tu kami pon serbu, series ramai gile orang . Firhad awal-awal dah tak sabar tunjuk-tunjuk air nak mandi, die kan memang hantu air so ape lagi lepas HAsben tium boyah die so kami pon mandi beramai-ramai.


Tengoklah c kecik tu, dapat ball senyap jeklah die, 
die tak mahu kaki kat bawah so nak duduk macam tu
suke hati kamulah nak oii ...
Pelampung tu beli mase die 5bulan baru guna ,
harga RM79.00 Lazada .


Tak ada ape yang dapat gembirakan ummi selain melihat
kamu tertawa sayang ....
Gembiralah sayang, takkan ade sesiapa yang berjaya
buat dirimu sedih.
UMMI AYAH sayang awak.




Time ni abah buat susu Firhad sebab dah nampak die mengantuk
tapi malangnye die tolak botol susu tu, tak mahu hisap susu
adik malulah Tok Bah, nanti orang tengok.



Ini jugak #buahati saya,
buat apa saja janji bini die happy.


Kekonon g jejauh tak jumpa sesape,
sekali jumpa orang kampung pulak dah .. hahaha

Lepas tu kami naik sekejap sebab lapar balik, maklumlah masuk air memang lapar, sekali angkat Firhad die punye menangis tu menjerit sekuat-kuat alam, kite tahu die mengantuk dah tapi mate tu tahan sebab nak mandi lagi takut sangat orang tak bagi mandi. Sekali lepas bagi susu haaa kau tengok tu , tidur bogel. Pakaikan pempes and balut dengan selimut & tuala .. nanti bangun kite mandi lagi ye sayang .,..


Lena kau tidur, kat sini dah nampak muke die gelap . huahuahua ...
habis hitam sudah awak, baru lah namenye Jantan.



sekejap jek die tidur lepas tuh bangun tunjuk air lagi nak mandi .. hahaha .. anak anak... die ni memang kaki air agaknye pantang ajak mandi memang laju aje. Lepas tu kami pon mandi bilas fuhhh beratur nak masuk bilik air punyelah panjangggg ....


 Siap-siap nak balik ...


gamabr tokbah tak ada sebab tokbah isap rokok.


Happy family ^_^

terima kasih sudi menyinggah and baca story kite ni. 

Salam sayang,

Tuesday, 8 September 2015

Insurance : Prudential BSN Takaful

Assalamualaikum u'olls semua ... 


Ingat lagi kalau nampak jek agent insurance nak datang, mule lah kite kelam kelibut lari tak nak dengar ape die kate. Sebab bagi kite die macam mendesak dan suka paksa kite amek @ masuk insurance die tanpa suruh kite pikir panjang. And balik-balik ayat yang digunakan kalau sakit nanti macamana. mase tuh kesedaran belum wujud lagi agaknye.

And pada suatu masa dulu abah kite sakit teruk, admit ward and berulang masuk keluar masuk keluar hospital, barulah kite nampak pentingnye insurance untuk diri kite. Nasib abah amek insurance, so insurance cover bil-bil hospital abah. Tapi insurance abah lain, kena guna duit sendiri dulu baru boleh claim dengan insurance die. So nak tunggu duit claim tu makan masa sebulan dan due bulan, and terpikir di hati and kepala kite MENYUSAHKAN sebab bagi kite kite nak macam die cover sepenuhnye tanpa mengeluarkan duit kite dulu. Pastuh bile nak tukar ke ward swasta tahu-tahu je lah nak deposit RM500 dulu, maklumlah mase tuh duit dah banyak guna untuk keperluan abah di hospital, manelah kami ade duit banyak tuh. kite pulak mase tuh baru jek habis zaman belajar. kerja pon belum lagi. Allah sedih sangat. Simpanan ma lah yang banyak keluar untuk tanggung kos abah. Dan kami lupekan nak tukarkan abah di swasta. Sebab ape? sebab kami tak mampu. lagipon kalau ke swasta kami kena bayar dulu dan baru claim insurance abah. 

Lepas jek abah sembuh sepenuhnya kite pon lupe dah pasal insurance itu. Lagipon abah kate abah dah upgrade dari insurance personal kepada insurance family, So dah cover diri kite sendiri.

And.... bile dah ade anak, baru terbuka hati ini kate insurance tu penting untuk Firhad Irsyad, kite tak mintak jadi ape-ape untuk anak kite tapi malamg tu kite tak tahu kan, bak kate pepatah "malang tidak berbau" . Lepas tu kite mencari merata-rata tentang insurance yang paling bagus unutk anak. tetap jugak tak jumpa sebab ape, sebab malas! Mehmehmeh, lagipon agent2 insurance dah tak de di merata tempat dah. Bile survey-survey ramai kate Prudential Takaful best lagi-lagi plan 3 tu. Tapi tak jumpa mahluk agent insurance dah.

Setahun yang berlalu lepas kehaliran Firhad,datanglah adik sepupu hasben kite die tanye Firhad dah ada insurance? kite pon kate belum . and die pon kenalkan lah Prudential BSN Takaful. Yes!! mase tu dah tak pikir panjang lagi terus setuju. Sebab dah lame kite carikan so kite pon terus register Muhammad Firhad Irsyad Bin Muhammad Hammiruul ini. Kite amek untuk die sorang sahaja . Yang kite paham tentang inusrane ni die cover Firhad , simpanan dan jugak pembelajaran Firhad . So bile umur Firhad 18 tahun duit yang simpanan tu boleh dikeluarkan dan digunakan untuk die sambung belajar . bayangkan RM150x17tahun=Rm30,600.00.





Ini kad Muhammad Firhad Irsyad


Sesiapa area Johor Bahru and nak cari agent insurance Prudential BSN Takaful ni jom lah contact adik sedara hasben kite ni. mesti puas hati, dua hari lepas register dah buat kad and seminggu lepas tuh kite dapat dah cardnye, kalau tak lagi cepat tapi tak sempat nak jumpe die so seminggu tu dapat card Medical. Series kite tak menyesal pilih insurance ni buat anak kite. Sebab die 3 dalam 1 so memang berbaloi, tiap-tiap bulan bayar RM150. so bolehlah dari takde kan . Korang buatlah pilihan yang bijak okey.



Boleh lah contact 

Aza Azua
0112 770 2414

thanks u'olls.


Salam Sayang,

Monday, 7 September 2015

Handbag Idaman : Sofina 3 #VivyYusof


Assalamualaikum ... 

Korang .. oh korang , korang mesti ade beg idaman yang korang nak kan ?? Tapi gigih kumpul duit untuk capaikan traget nak membelikan ? Bile dapat tuh punyelah happy seperti dunia ini korang yang memiliki .. tak pon rasa macam PUAS sangat-sangat dapat hadiahkan untuk diri sendiri kan ????






Macam kite jugak, dah lame benar kite aim beg Sofina by Vivy Yusof ni tau. Dari sofina 2.1 lagi kite dah berkenan, kumpul-kumpul tapi bile dah cukup mule lah banyak pulak nak pakai duit. mulelah rasa nanti dulu lah .. sampailah stock dah abes. Yupp sofina ini laku macam goreng pisang cheese panas-panas okey. MAlangnye sampai sekarang tak memiliki sofina 2.1 nih . Kite minat sangat-sangat wane hijau mint tuh haa .. wane ala-ala pink tu pon menarik jugak weii ..

And baru-baru ni geng-geng hemak-hemak kite kate Sofina dah restock tapi Sofina 3. Fuhhh lap peluh jap, bergegas kite bukak web www.sometime.com.my nak tengok .. peh kaler-kaler die mengancam weiii ...






Ku]ite minat yang ini tak minat yang signature punye tuh sebab macam kulit ular dah banyangan ku .. hahaha .. kaler-kaler yang menarik adelah Red and purple . sebab beg kite kebanyakkannye kaler Putih, Nude and coklat. So nak tukar citerasa plak . dan dekat web yang kite bagi kat atas tu tinggal dua kaler yang kite nak ini jek. yang lain dah sold, navy blue tu pon lawa jugak tapi dah sold dah ..

So orang kate peluang jangan di lepaskan, tengah-tengah nak beli ade pulak dugaan . haiss . terpaksa kite tunggu keesokkan harinye sebab duit dah di gunakan untuk tujuan yang lebih penting . Harap-harap rezeki kite dapat untuk memiliki .. 

Tak salahkan kite bertungkus lumus kerja cari duit tambahan and then beli untuk diri sendiri. Lagipon kite selalu beli beg yang biasa-biasa jek, so kalau dapat yang ni memang kepuasan hati dan janji setahun x beli beg . (mate keatas lidah keluar)

kalau Allah kate rezeki kite ade In shaa Allah dapat lahh beli esok .. Jeng jeng jeng ...




Akan ku memiliki mu jua nanti ... cehh ayat .. hahaha .. tapi kan beg ini memang sesuai orang macam kite yanga de anak kecik sebab kite try search ruang die macam-macam boleh sumbat dalam beg ni . pempes anak, baju anak, botol susu anak. wipe anak . ehh banyak lahhh .... In Shaa Allah ade rezeki . hihihi .

Salam Sayang .

Adik Kimi Dah melihat dunia


Assalamualaikum ....

Alhamdulillah akak ipar kite dah selamat melahirkan baby boy pada 07.september.2015 pada pukul 9.59pagi tadi .. wahh adik baby nape tak keluar tepat 10.00pagi ??? dengan berat 3.17kg, semangat kau mak kau keluarkan 3.17kg terus .... 

It's a boy again . yeahh Abam kimi and abam yayad ade kawan main kete same-same lagi .. macam kite plak excitednye mungkin sebab dah lame tak pegang baby newborn and tak bau syurga tu yang rinduuu sangat .

kalau tak semalam nak lepak sesama dengan akak ipar and abang , tetiba akak ipar call kate cancel sebab macam dah turun tanda ade keluar lendir pluss darah sekali . So kite kate tak yah pergi hospital dulu yela memandangkan anak sulung memang lah risau tapi jalan nak bukak lambat jugak . So kite suruh tunggu sakit kerap . And tak lame lepas tu akak ipar call lagi kate macam sakit-sakit pinggang macam nak tercabut .. yess tanda dah tu .. so die pergi hospital .

ini abang kite bagitahu dah selamat dah bersalin Pagi tadi .. yeah i is excited mendapat anak buah-buahan baru ... 


Assalamualaikum Adik Baby ...

#3.17kg
#07september2015
#babyboy
#isninday
#hospitalsultanismailJB

Tunggu Cik Ngah , Pak Ngah and abam yayad datang ye sayang ... tak sabar nak peluk baby kecik ni .... semoga membesar dengan sihat ye sayang ..... nanti kite jumpaa . selalu dengar suara cik ngah je kan .. ni cik ngah nak muncul ... :P



Salam Sayang ... 


Tuesday, 1 September 2015

Hai September


Pejam celik pejam celik dah masuk bulan September, tak sangka cepat betul masa berlalu, sedar tak sedar dah masuk bulan baru lagi bape bulan lagi nak masuk tahun baru pulak. Alhamdulillah masih lagi bernafas di bumi Allah. Diberi kesihatan yang berpanjangan Aamiin.

Banyak benda yang berlaku pada bulan lepas, suka duka semuanya bersilih ganti, itu semua dugaan dari Allah, semoga menjadi pengajaran buat aku dan suami.

Bulan depan dah masuk 2 tahun anniversary perkahwinan kami, dan 5 tahun anniversary kami jadi kapel. huhuhu . In shaa Allah perjalan kehidupan pada bulan ini indah-indah sajork.


Salam Sayang,
Pipie Azaty

Pregy Lagi ??

Assalamualaikum semua ....




Alhamdulillah masih lagi bernafas di bumi Allah, dan masih di panjangkan usia, dapat melihat lagi telatah Muhammad Firhad Irsyad permata hati Ummi Ayah tu yang makin bertambah-tambah akalnye.

Alhamdulillah ramai kawan-kawan kite update yang dieorang pregy lagi untuk kali kedua. Dan my BFF Akma tu pon pregy again . Alhamdulillah . walaupon anak die sebaya Firhad, yelah kimi lahir 1.august.2014, Firhad pulak 10.august.2014 tak jauh bezakan ? Tak silap 5bulan usia kimi die pregy lagi.

Dan kawan-kawan group whatsapp (Hemak to be) pon ramai yang pregy lagik. 1st dapat dikenalpasti Kak Shaz (dah bersalin dah pon), 2nd Kak Fara (tunggu hari nak beranak tu), 3rd kak Juria, lepas itu Kak Nana, Kak Aten, Kak Hajar and last yang takde orang nak sambut baton ni Kak Nina. Tengok group whatsapp kami ni berjangkit-jangkit taw.

Kawan baik kite Bff kite mase zaman study pon dah ade isi. Die kahwin 06.june.2015 itu hari. Kite tak dapat datang sebab abang ipar kite (abang hasben) sambut menantu jugak. So memang sedih tak dapat datang tapi sekarang kite happy die dah pregy.

So dua group ni memang aktif setiap hari, kadang-kadang update pasal pregy dorang membuatkan perasaan kite nak mengandung balik membuak-buak. Hahahaha . Lagipon kite rase dah okey kot kalau kite try to dapatkan adik untuk Yayad. Sebab Yayad dah setahun kalau proses adik pon adik baby bersalin time tu die da 2 tahun kan ? So kite tanya hasben sebab hasben kite tak nak tambah anak dah sebab cuak tengok kite beranak sakit sangat-sangat so die tak nak kite bersalin lagi ...

Tapi wanita ini tak pernah serik. Sakit bersalin tu memang sakit, sape yang mengalaminye akan tahu betapa sakitnye tapi Wanita tak akan pernah serik untuk mengandung dan bersalin lagi . So kite pujuk-pujuk hasben die pon setuju lah kalau nak mengandung balik dengan syarat kite mesti dengar arahan doctor untuk Second baby still Czer jugak. ehem !!! mane tahu boleh normal kan kompident jek nak czer lagi. tak pelah kite anggukkan jugak walaupon die kate nak hantar swasta, membazir duit okey nak swasta-swasta bagai.

So doa-doakanlah kite mengandung lagi, sebab sekarang dah gatal tangan nak menimang baby. Hahaha. Tapi kalau bukan sekarang takpe ..In shaa Allah Yayad dua tahun nanti ke kan .. sebab plan dulu-dulu tunggu umur die dua tahun. hihihi . In shaa Allah, bak kate makcik-makcik umur muda-muda ni lah buat anak banyak-banyak. 

Salam Kasih Sayang,
Pipie Azaty

Monday, 31 August 2015

Susu Buat Anak

Assalamualaikum ...


Seperti sedia maklum, kite memang niat nak fully BF my baby sampailah die dua tahun tapi malangnye kite mampu susukan die dengan suus badan sampai usie die beberape bulan. So meang menangis jugak lah sebab dengan sendiri susu badan kite kering, nak kate faktoe kite tak pump mengikut jadual tak mustahil sebab kite selalu jugak pergi pump dekat office. Lagi-lagilah office kite bilik tu kite sorang jek yang duduk so tak jadi masalah pon kalau nak pump.

Mase tu stok dah tak banyak so kite pon gigih pumps untuk c teruna tu. Tapi tetibe keesokkannye susu badan kering, asal die minum jek die merengek-rengek macam tak puas bile sedut susu tak keluar. Lepas tu kite try lah picit-picit memang tak macam selalu, selalunye memancut-mancut susu keluar tapi ni tak pon langsung tak keluar. so kite ape lagi panaskan susu yang konon-kononnye buat stok esok. 

Keesokkan harinye kite nak pump dekat office memang tak keluar langsung, nak kate kite stress kite tak pulak stress mase tu. nak kate ade masalah pon tengah mod dalam keadaan baik lagi. So mama pon call bagitahu stok dah abes so Firhad nak minum ape. kite dengan mati akal so suruh ma beli susu baby. ma pon pergilah beli sebab nantikan bile die nak susu susu takde mahu anak kite tu menangis tak berhenti.


 My ma belikan susu ni yang paket kecik jek tu, untuk percubaan,. balik kerja tu kite try lagi bagi susu badan tapi tak keluar. setitik pon tak keluar. menangis jugak lah kite nak suap anak dengan susu FM, dan Firhad lagi lah menangis sebab selalu minum susu badan and bau badan tu ade dengan die. so suruh hasben suapkan susu , kite melalak tak abes-abes.. hasben pujuk and bagi kate-kate semangat supaya kite tak down sangat. 

tapi ..... selang 3 hari Firhad tak berak, okey kite dah cuak. so bawak pergi klinik doc kate kena tukar susu, sebab susu ni macam tak sesuai dengan die. so kite pon balik klinik try la beli susu kambing Karihome tu , sekali tak sesuai jugak dengan die, die macam naik bintik-bintik alergik tu, so doctor kate tukar susu lagi so kite pon pikir-pikir tak tahu dah ... nangis lagiii !!!!


tanya kawan-kawan semua kate cari ibu susuan, tapi hasben and ma abah kite pulak tak setuju nak bagi ibu sususan, so kite pon nekad google and cari sumber sendiri. Ramai kate anmum bagus tapi kandungan gula die terlampau tinggi so macam bahayakan baby. boleh buat gemuk tapi gula dalam badan tinggi. kite try bukak blog satu persatu baca dan kaji . kite rase macam sesuai kalau kite belikan Duct Baby.

So kite beli susu ni, memandangkan mase tu Firhad baru nak start susu Fm so kite try start dari 0-6 bulan sebab mase tu pon die dah nak masuk 7 bulan so try la sikit-sikit . Alhamdulillah die serasi dengan susu ini. sampai lah die nak menjangkau setahu dengan susu ni. 

Yang langkah dua ni die baru start minum mase 7bulan ke atas sampailah ke 11bulan . sebab nak masuk 12bulan tu ade kakak sedara kite bagi try susu s-26 sebab anak die tak nak susu tu. so kite pon try lah untuk anak kite . packing die dalam kotak macam ni .


Alhamdulillah Firhad serasi jugak dengan susu ini . makin banyak menyusu sebab Firhad bukan jenis budak pemakan. die kalau bau makanan atau makanan tu termasuk kat mulut die kemain lagi die muntah . so badan die pon dah nampak semnagat dengan minum susu ni. tapiii susu die tahan selama 2minggu untuk satu pack dalam kotak ni. sangat lah kuat menyusu.

so sekarang kite tengah teruskan susu s-26 ni dulu , tapi ramai kate kandungan gula die pon tinggi jugak. so in shaa allah kiite cari susu yang terbaik buat die .... sesiapa tahu susu FM yang bagus untuk baby meh la shared dengan kite.

Salam sayang,
pipie azaty

Friday, 28 August 2015

Pipie Dan Tudung Aj

Assalamualaikum ...

Semalam kite tunjuk koleksi tudung AJ kite, ni kite nak tunjuk kite pulak pakai Aj. Kite memang serasi dengan tudung bawal. Kadang-kadang pakai jugak Shawl tapi hati masih tertarik dengan bawal jugak sebab nampak ringkas dan menarik. Lagi-lagi Bawal boleh pelbagaikan gayanya.








Ternampak pulak tudung Kunci tu, tudung Key tu kite dah jual balik, ade jugak yang memborong tudung tu ramai pulak tu yang nak tudung tu. kite dah taknak sebab ,acam kelakar pulak coraknya. Dan Gambar last sekali tu gambar Raya tahun ni, Hari raya di penuhi dnegan tudung Aj sajork. So tak payah beli tudung raya. tudung Aj banyak boleh buat tudung raya. 

So memang sampai sekarang kite masih bertahan dengan tudung AJ ni, tak tahu lah akan datang tduung neelofa atau sugarscarf plakkan sebab sekrang pon macam tertarik satu tudung sugascarf yang silang-silang berharga RM69 tuh .. tapi tudung dia mahal, baik AJ sajork.




Okey ini tudung yang gabungan Aj and mumuscarf tuh . so macam tak serasi kalau pakai biasa . esok-esok kite start lah menjual tudung ini nanti ... okey ini saje yang ade dalam memori kad telpon. So itu sahaja yang boleh di letakkan pic nye. ade mase kite story-story pasal tudung AJ okey.



Salam AJ,
Pipie Azaty
Winnie The Pooh Glitter