background

Thursday, 6 August 2015

Raya Bertiga_2015

Assalamualaikum ....


Alhamdulillah di beri peluang untuk beraya bersama suami dan anak teruna. Tahun ni kite beraye ikut turn suami. Dan tahun ni jugak dalam sejarah BERAYA sambil MELANCONG . mane tak nya, raye ke2 kami dah berangkat ke Kedah pulak, berjalan jumpa sedara dan holiday sekali ke Penang. Raya tahun ni jatuh pada hari Jumaat 17 Julai 2015.

Raya Pertama

Macam kebiasaannye, bangun awal pagi. Kalini teruja sikit sebab beraya dengan anak, so siap-siapkan anak kejut suami pulak suruh siap untuk sembahyang raya. Firhad macam tahu-tahu jek awal pagi die dah bangun, so tak payah ummi kejut, mandikan die, siapkan die. selalunye tiap pagi die akan u'uk tapi ni tak pulak. so taknak pakaikan baju melayu dulu sebab nanti terkena baju melayu pulak, tapi tunggu punye tunggu tak jugak kunjung tibe u'uk die tu. Last-last pakaikan lah baju melayu die jugak.

Dah siap anak, ayah n ummi, kite tunggu pulak turn-turn yang lain siap sebab nak salam raye. Lepas dah siap semuenye kami pon salam lah raye mintak maaf mintak halalkan ape-ape yang berkaitan selame ni. Lepas tu barulah kami makan-makan pulak. Bile dah siap makan dan nak kemas rumah sebab nak pergi rumah mak mak mertua kite kite atuk kami. Lepas rumah atuk kiteorang gerak balik kampung rumah mak Abah suami kite pulak kat Paloh,Kluang.

Dah sampai rumah nenek Paloh kami pergi kebun jap, maklumlahkan balik kampung musim buah-buah segar megar ni. lagi-lag durian banyak abeslah bile cucu yang ni balik segale pelusuk kebun kami terjah. Makanye kami beraya satu hari tu memang kaw-kaw. 

Alhamdulillah selama melahirkan Firhad dan membesarkan die, die tak penah menyusahkan kite lagi. Die anak yang paling senang nak jage. bayangkan dari pagi sampai malam pakaikan die baju melayu tak pulak die mengaruk. Dan di rumah orang betapa tertibnye die ... Alhamdulillah Firhad Irsyad anak yang menyenangkan kami berdua.

Malam tuh kami bertolak balik jugak sebab memandangkan esok nak ke kedah pulak. Tapi bukan balik Gelang Patah terus, kami balik rumah kite dekat Bandar Tenggara .. Lahaiii rindunyee rumah tu ... 

Sampai rumah jek dah pukul 2 pagi. So masing-masing dah kengantukkan yang tahap gaban.


Keluarga Kecil kami 


Ummi dan Yayad



kami Bertiga . Alhamdulillah .

  
Ummi Dan ayah
(time ni kereta akak hasben rosak)


Ummi dan yayad


Baju Raya kite ma kite yang jahitkan, Baju raye Firhad abah kite yang jahitkan, baju hasben pulak beli saje. sebab kain tak cukup tu yang warna nampak ketara lainnye kan. tahun ni tema baju raye kite yang pilih sendiri dan di persetujui oleh hasben kite. Akhir kate, Selamat Hari Raya maaf zahir dan Batin dari kami sekeluarga .


Salam sayang,
Pipie azaty

Thursday, 16 July 2015

Selamat hari Raya 2015

Assalamualaikum ...



Di kesempatan ini, kite hasben dan Firhad Irsyad ingin mengucapkan selamat hari raya aidilfitri... Maaf zahir dan batin. Andai tersalah kate tersilap bicara. maafkan kami semue ye ... semoga perjalanan kami ke kampung selamat pergi dan balik . Tahun ni raya di belah suami macam raye2 sebelum-sebelum ini !

In Shaa Allah raye tahun depan turn rumah Ummi ye hasben ! Hahaha . Alhamdulillah tahun ni kami raya bertiga. Dah lengkap keluarga kami, tahun ni nak collect duit raye Firhad Irsyad banyak-banyak. Hahaha. Tahun lepas die raye dalam perut, tahun ni die dah keluar depan mate.

Ape-ape pon semoga u'olls bergembira berhari raye ye. semoga semuenye selamat sampai pergi dan balik. Orang-orang kampungku tunggu kepulanganku satu hari nanti ye !!!! kami akan balik berempat EHH bertiga !!!


salam Aidilfitri,
Pipie Azaty

Tuesday, 14 July 2015

Ramadhan bakal tinggalkn kita

Assalamualaikum .... 



Tanpa sedar dan tak , Ramadhan Bakal pergi meninggalkan kite, Apekah perasaan kite tika ini? Adekah puas hati dengan diri dalam beramal ibadah seharian? Bagi kite, kite rase terkilan pada diri sendiri sebab macam belum sempurna meraikan ibadah dibulan yang mulia ni, sedangkan ia akan pergi Allahu Akbar. Tidak sempat memenuhi segenap malam-malam Ramadhan dengan ke masjid. Al-Quran tak pulak habes khatam. beberapa hari je lagi, sepatutnye kite kene khuatir adekah ini Ramadhan terakhir bagi kite?

Tersentak dengan macam-macam cerita kematian yang di dengar, Bertuahnye seseorang insan pergi menghadap Allah di bulan yang mulia lagi suci ini. Perginye seorang anak sahabat dalam keadaan yang sempurna, tak pe sahabat kamu ade saham akhirat, kamu dah di beri tiket ke syurga. mari kite penuhkan amalan semoga kamu berjumpa dengan anak kesayangan kamu di sana. semoga tenang kakak Fadhilah Aina dan kakak ditempatkan di kalangan orang-orang yang beriman di sana. Doakan Ibu Ayah di dunia ye. Al-Fatihah.

Bagaimana dengan kite ?? Adekah kite pergi dalam keadaan sempurna ? Adekah kite pergi menghadap Allah dengan keadaan kite beriman? Astarfirullahalzim.... Banyak dosa-dosa kite tanpe kite sedar.

Sahabat, maafkan aku jika ade kesalahan yang pernah menguriskan hati tanpe sedar mahupon tak sedar. Halalkan makan minum aku, jika ade hutang tuntutlah hutang denganku . in shaa Alaah aku tunaikan hutangnye.. *banyak weii hutang PTPTN*


Salam Ramadhan
Pipie Azaty






Monday, 13 July 2015

Khawin Muda, salah ke?

Assalamualaikum.... 



kite tak pernah terfikir akan kahwin di usie mude. Mase lepasan SPM pernahlah berjanji nak kahwin mase umur 28tahun. Konon-konon mase tu nak kerja dulu, nak ekonomi kukuh. lagi-lagi mase tu kapel dengan umur sebaye. so on lah kan umur 28tahun baru pikir kahwin. Bile tengok orang kahwin mude ni macam best tapi dalam mase yang same macam kesiannye die terkongkong. RUPA-RUPAnye ....... kahwin muda ni syok uihh !!!

Bukan kite tak suke kahwin muda, tapi bile nak kahwin kite kena fikir fizikal,mental,zahir,batin,ekonomi dan macam-macam lagilah. kite kena ready 100% tentang PERKAHWINAN sebabnye bukan untuk sehari dua, tapi untuk selame-lamenye. bukannye tengok orang kahwin kau pon sebok nak kahwin pastuh mule lah tak bahagia. Lagi satu jangan nak terpengaruh dengan drama-drama kat TV tu. semunyeee indah. PERKAHWINAN ni ade masam manisnye ... pandai-pandailah kite mencoraknye. Orang-orang tue pon selalu pesan perkahwinan ni ade pasang surutnye kena banyak sabar banyak mengalah dan banyak-banyak mengucap.Dan same-same lah kite kena hormat antara satu sama lain. tahu tanggungjawab masing-masing.

Lagi satu nak ingatkan, jangan kite tengok life orang tu happy, kite pon jeles. kite tak tahu sebalik happy die tu ape yang die simpan? dan kadang-kadang nampak life orang best, tapi tanpa kite sedar life kite pon ape kurangnye best jugak. Bersyukur dengan apa yang ada . Dan Hargailah apa yang ada depan mate kite.

Macam kite, tanpe sedar mase umur 22tahun dah selamat menamatkan zaman bujang, tak bererti tamat zaman bujang kite tak leh nak berbakti dekat orang tue. Alhamdulillah hasben tetap bagi keizinan kat kite kalau kite nak hulur-hulur duit kat mak abah serta adik-adik. Dan rezeki kite awal dapat anak dengan cepat.

23tahun di beri peluang mendapat gelaran "Ummi". Alhamdulillah sekarang dah ade anak sorang. Dan setiap perkahwinan yang kami lalui bukan tak ade gaduh, ade tapi tak selalu. jarang kami bertengkar selebihnye kebahagiaan yang selalu menjelma .. haa amek ayat !! Seronok sangat bile dah kahwin . bile keluar bersama dah halal. dah boleh pegang-pegang tangan. ENJOY ? enjoy dengan suami lebih seronok ! kemana-mana orang dah tak nak umpat-umpat ! Lain lah yang tetap kate kami gatal mengenyam tak tahu yang kami dah kahwin!

Alhamdulillah .. rancangan Allah tu lagi hebat !! Kite hanya merancang tapi Allah yang menentukan ...Alhamdulillah sekarang 24tahun dah ade suami dan anak seorang !!! mungkin umur 28tahun anak dah due ?? jeng jeng jeng !!!! HALAL ITU INDAH !!!




Salam,
Pipie Azaty




Birthday Party Baby 1 year perlu buat ke ?

Assalamualaikum .... 

Bila ade anak memang tak sabar-sabar nak tunggu die membesar, tapi bila die membesar dengan cepat mula la kite merindui saat-saat die mase die baru melihat dunia. Sedar tak sedar dah masuk 11 bulan usia Muhammad Firhad Irsyad kite ni. Buat mase ini dan tika ini die lah satu-satunye anak kite. In Shaa Allah akan datang rezeki kedua bila usia die mencecah 2 tahun nanti. Tapi bile ikut hasben kite die nak Firhad 5 tahun baru nak bagi adik. *okey lari topik jap*

Back the point, sebenarnye mule-mule macam tak nak buat besday untuk Firhad, memandangkan die baru usia satu tahun dan die macam tak tahu ape tu tiup lilin, ape tu pakai baju lawa-lawa, ape tu hadiah and segale-galenye lah die belum pandai lagi so kami hasben wife tak nak lah buat. Tapi, Tokma and unty-unty die sibuk lah suruh buat, kecil-kecilan pon boleh. So kite ni tetap lah terfikir perlu ke nak buat ni. Masih dalam rancangan, bincang dengan hasben pon belum lagi. tapi selalunye hasben ikut jek ape yang kite nak buat untuk anak die janji bende tu tak bercangah dengan agama. 

Dalam rancangan kita mungkin majlis tu nanti kite buat sederhana jek. Mungkin kite buat untuk family-family terdekat. Ataupon kite akan buat majlis Yassin dan doa selamat dekat rumah Tokma. dan selepas selesai majlis tu kite pon jemput lah kawan-kawn terdekat sahabat andai untuk meraikan besday anak teruna kite tuh. lagipon kalau buat besar-besaran belum tentu anak kite akan ingat, nanti besar nanti ummi ayah tunjuk gambar dekat Firhad jek okey.

Majlis hari lahir tu tak penting sangat pon. tapi tak salahkan kalau kite kongsikan wang ringgit untuk anak, setahun sekali seumur hidup. mungkin besar nanti bile dah ade adik-adik, adik-adik punye turn plak kan. dapat lah Firhad merasa sikit. Dan dengan kate lain kite shared sikit rezeki dengan orang lain. Buat majlis dalam keadaan sederhana dan tak melampaui batas. In Shaa Allah semuenye masih lagi dalam rancangan.


Happy 11Months Muhammad Firhad Irsyad 

be a good boy,
be a good son
be a good big bro



XOXO,
Pipie Azaty

Thursday, 2 July 2015

#BabyFI: Perkembangan Firhad Irsyad 10 Months

Assalamualaikum ....

Lama betul meyepikan diri. Bukan apa sejak-sejak ni kebizian melanda sampai tak sempat nak update pape dekat blog . yang banyak update dekat Facebook n Instagram sajork.

Alhamdulillah satu-satunye anak buajng saye telah membesar dengan sempurna. Dah semakin bijak cerdik dah. makin banyak akal dah die tu.

sekarang dah masuk 10 bulan . satu gigi pon tak ada. hihihi. jalan tu dah mula tunjuk nak lepaskan tangan . almaklumlah Firhad meniarap start 6 bulan , 7 bulan dah start merangkak, sekarang sibuk nak memapah dekat orang. and dah start tunjuk lepas2 tangan , semaam lepas tangan siap jatuh terduduk lagi nasib lah bontot tu ade pempes kalau tak naya jek.

pasal makanan, Firhad tak suka makan. macam nak bergaduh kalau bagi die makan, belum sampai mulut die lagi die daj kemam mulut tu tak nak makanan masuk dalam mulut die. tapi bile orang dah sumbat makanan nak pulak (kadang2 jek la) selalunye die takkan makan. kite tengok gaya ank kite ni die macam cepat jemu dengan satu makanan. die nak menu makanan tu berubah2 tiap masa baru die nak makan. makanan peberet die setakat ni adelah roti. tak kisah la roti canai ke roti ape2 la janji roti. 

sekarang die da mule mengikut kite and hasben pergi kerja, die dah pandai orang BERTUDUNG tu nak jalan, orang yang tak pakai tudung tak jalan. kalau dengan abah kite pantang abah kite pakai baju sebok la die nak mengikutnya. Die ni macam manja dengan abah kite n hasben. tapi kadang-kadang datang ngada-ngada die die nak lah dengan kite. kalau tak jangan harap. dalam kereta pon nak dengan ayah die jugak, sibuk nak pergi kat ayah die kalau ayah die bawak kereta. 

seronok bile ade anak. Lagi-lagi nampak die membesar depan mata kite. rummahtangga bahagia dengan kehadiran die. Abah n ma pon selalu manjakan die. abeslah nanti anak ummi kan. asal nak marah jek air mate abah yang mengalir dulu sebab marahkan cucu kesayangan die tu .. aishhh !!!


  
baru keluar dari Tummy ummi saya 


umur 1 hari


umur sebulan


umur 2 bulan


umur 3 bulan


umur 4 bulan


umur 5 bulan


umur 6 bulan

 
umur 7 bulan


umur 8 bulan



umur 9 bulan



umur 10 bulan


makin besar makin bertambah tambah akal die sekarang. macam tak percaya dah 10 bulan umur die. tak lama lagi dah nak masuk setahun .. membesar dengan sihat ye sayang Ummi . permata hati ummi n ayah .


xoxo,
pipie azaty


Monday, 13 April 2015

keluarga Hasben saya




Assalamualaikum ....


Gambar tu dah lama sebenarnye . mase 05.12.2014 yang lepas . mase sambut besday MIL (mother in law) saye . itu la keluarga besar belah hasben saye .. time ni cume takde somi akak die jek ..

1. Akak die Along/Zila - 3 orang anak
2. Abang die Angah/Fizi - 1 orang anak
3. Abang jugak Mizan - 2 orang anak , (mase ni dlm perut x kluar lagi)
4. My hasben Mierul - 1 orang anak 
5 Adik Ayu - 16tahun baru

so total anak buah buahan dalam family hasben saye ade 6 orang termasuk firhad 7 orang . 4 perempuan dan 3 orang lelaki .


ni kami bertiga BIRAS menantu emak .
yang tengah tu bakal melangsungkan dengan abh ngah , abg ngah kami duda .


Keluarga Kecil Kami.
Osman generation .



Love,
Pipie Azaty


Saturday, 11 April 2015

Dapat anak buah-buahan baru

Assalamualaikum ....


Yeahhh biras ku telah selamat melahirkan khalifah kecil di muka bumi ini dengan Normal .. Alhamdulillah .... seronoknye bau baby newborn ... Walaupon cerita ini sudah basi pada 4bulan yang lepas tapi ku nak jugak update ,,, hahahaha ... teruknye perangai kau pipie oiii ... 


Khalifah kecil ini di beri nama Muhammad Al-Fateh . Biras ku bersalin sorang setahun seronok jek rasenye dah dapat sepasang tapi die kate kalau boleh tak nak dah sebab die mengandung susah , dalam pantang pon susah so die dah tak mahu lagi buat mase sekarang kot ...


Berat : 3kg
lahir : petang

Mase first dukung die dah macam kekok plak sebab firhad dah besar so die kecik lagi macam kekok .. hihihihi .. Bile baringkan Firhad sebelah die mesti firhad pelik sebab ade budak kecik kaku jek tidur sebelah die ... 



nampak tak besar sangat ini budak .... ni sebelum biras ku balik selangor . esoknye die fly ke selangor berpantang di rumah mak die pulak ....

Love,
Pipie Azaty

Friday, 10 April 2015

#BabyFI: Hipopo Baby Spa untuk Firhad Irsyad

Assalamualaikum semua ... 

Mase Muhammad Firhad 5 Bulan dah rancang dengan ayah die nak bawak die pergi mandi manda , so nak pergi pantai memang tak lah sebab pantai kan macam panas , so nak bawak g tempat air terjun pon x sure sebab macam sejuk plak . Last-last kami bawak pergi Tesco Tebrau dekat HipopoBabySpa tu ... 


Kami amek 1jam , 30Minit mandi dan 30Minit urut . mase pergi sini salah timing palk , pergi time die nak tidur so mase mandi tu die ade sikit meragam la ... ade la dalam 5minit awal dah naik sebab die dah menjerit-jerit nangis nak keluar dari air tu . hahahaha .


Sesi merengangkan otot-otot kaki sebelum berenang-renang



Die suke main air dekat situ . 


Itu lah die mase mood okey , datang badmood die haruu ummi and ayah .. hahahah ... lepas jek mandi ade sesi mengurut plak . so kene tambah rm5 untuk minyak-minyak die ,


kaki die tu nak je ummi gigit-gigit .

So pada sesiapa nak bawak anak-anak ke sini boleh lah terjah Tesco Tebrau yang berhampiran Jusco Tebrau dekat Johor Bahru ye . harga die sebelum GST 30minit urut RM43 . 30minit mandi RM43 . minyak urut RM5 . so total dalam RM91.00 . Service memang tiptop sebab dieorang pandai handle baby-baby kat sini . Lepas jek urut and keluar dari tempat ni terus Firhad tidur .. sedap sangat la tu kene urut . So boleh la ye bawak anak anak puan semua ..

Love,
Pipie Azaty

Thursday, 9 April 2015

penuh sarang labah-labah

Assalamualaikum ... 


Ya Allah banyaknye sarang labah-labah ...... lame gile tak update perkembangan anak ... Last update mase Muhammad Firhad Irsyad 3 bulan .. lama sungguh .... Hari ni Muhammad Firhad genap 8 bulan sudah . Alhamdulillah mase 3 hari nak 8 bulan die baru lah pandai mengesot . lambat jugak kan , tapi tak pelah syukur die di beri kesihatan yang baik . Jom kite story pasal anak bujang saye ni .


4 Bulan

mase ni berat die dah 5kg , still fully breastfeeding . Alhamdulillah rezeki anak untuk menyusu badan . dah start meniarap je . golek-golek macam biasa .

5 BULAN

berat dah cecah 6kg , tiap-tiap bulan 1kg naik . alhamdulillah .... lagi sebulan dah boleh makan yeahhhh .... same shj tetap x pandai mengesot ..

6 BULAN 

time ni die kene enjet yang 6bulan punya . x menangis langsung ketawe adelah , ini anak murah dengan senyuman sangat . berat die dah cecah 7kg . makin naik makin naik ... genap je umur die 6bulan 2hari die dah makan puree apple untuk cubaan pertama .. hahahaha . sangat gelojoh okey .

7 BULAN

Alhamdulillah makin die besar makin banyak akal yang die dapat . seronok sangat dengan kehidupan terkini ... berat die mase ni 8kg sudah . makan banyak-banyak sampai ummi x larat nak dukung ye sayang .... 

8 BULAN 

sekarang! berat cecah 9kg !!!! mati la makk oiii sayang nak dukung kamu ....







LOVE,
Pipie Azaty
Winnie The Pooh Glitter