background

Friday, 20 June 2014

#Breastfeeding : senarai keperluan BF

Assalamualaikum u'olls semua ....


Hari ni kite nak cerite tentang Breastfeeding , kite memang nak fully BF Baby Kecik kite ... Kite xnak campur-campur , kalau diizinkan Allah 24 bulan tu kite nak die isap susu yang mengalir dalam badan kite jek . In Shaa Allah .. kite nak jadi macam Ma kite yang menyusukan anak-anaknye sampai 2 3 tahun . Amminn ...

kat sini kite story sikit keperluan untuk fully BF baby ye .. In shaa Allah membantu Mommy To Be yang lain ...

MINDSET
*mindset kene betul . Niat nak full menyusukan baby , kene yakin SUSU CUKUP UNTUK BABY .

BREASTPUM
*kene siap sedie beli sebelum baby keluar , ramai kate dalam pantang kite kene jugak pump , nanti kene bengkak susu woiii .... kekadang pump pon ade yang kene jugak wehh ..

 *Kite pilih jename ni n manual punye*

BOTOL SUSU
*botol susu pon kene beli untuk get ready to baby . tapi kene kenalpasti jenis botol susu ye emak-emak . kene beli yang "POLYPROPYLENE" .



BREASTPAD
*tujuannye untuk menyerap lelehan susu . kebanyakkannye bile time pantang susu meleleh je kan . so kene lah beli untuk siap sedie .


STORAGE BOTTLE/LINERS
*untuk menyimpan bekalan susu EBM 





NURSING BRA

*sangat penting sebab senang nak nyusukan anak ... :)

COOLER BAG & ICE PACK
*sesuai untuk emak-emak yang berkerja ,


SABUN BOTOL & BERUS BOTOL
*khas untuk membasuh bottol susu


WARMER
* untuk memanaskan susu yang kite buat stok EBM tu , tapi pada suhu 45 darjah kerana boleh merosakkan protein dalam susu tersebut .


MILK COLLECTION SHELL
*untuk menakung air susu yang mengalir


NIPPLE SHIELD
*tujuannye untuk nipple yang jenis pendek .


NIPPLE CREAM
*untuk sapu nipple bile luka


TUALA MUKA/NAPKIN
*untuk lap mulut baby lepas BF

NURSING COVER
*untuk tujuan bile BF tempat public kan , tapi kite xbeli mungkin kite pakai shawl jek .


MAKER PEN
*untuk melebal stok EBM

MILK BOOSTER
*untuk menambahkan susu emak-emak . -next story kite cite pasal milk booster ni-


*gambar dalam ni semuenye kite amek dekat Google jek*
semoga membantu emak-emak yang memang nak Fully BF baby macam kite

XOXO,
Pipie Azaty


Tuesday, 17 June 2014

#Pregy : Scan 4D BabyFI

Assalamualaikum u'olls ....


Memandangkan perut makin boyot , kite nak share lah tempat mane kite scan 4D Baby Kecik kite ni . kite Scan dekat kempas , kite tahu Klinik ni sebab kite suke follow Blog Sis Intan ni , dari dulu memang suke follow kisah die , dari zaman die anak dara , kahwin n then dapat BabyAE dah ... Sis Intan pon g scan 4D dekat sini , so kite pon rase macam nak try lah . ni kisah Sis Intan g Scan 4D .

Klinik ni dekat Taman Kempas Utama , Klinik ni serba Pink okey , senang la nak cari klinik ni , kite bagi Alamat die okey . 


25G, Jalan Kempas Utama1/2,
Taman Kempas Utama,
Johor Bahru
07-5545231 

Mase kite scan ni kandungan kite dah masuk 29Weeks , So baby da bambam la kan . Doc Anis kate seelok-eloknye nak scan 20Weeks-32Weeks . kite g hari biase so kite xde buat opoiment , tapi sebelum g kite telpon dulu takut-takut tutup kan . lepas die angkat kol dalam 2.30petang kite gerak g Kempas . sampai sane ade 3 orang nak scan Baby jugak kite orang yang terakhir .

 *Pic kite amek dekat FB Klinik Dr Anis*

sebenarnye ni kali ketiga kite g Klinik ni , first mase awal-awal kandungan mase tu 9Weeks , n kali kedua mase 17Weeks baby kurang gerak so kite g scan n time tu jugak kite tahu jantina baby kite . n kali ketiga mase buat 4D ni . Kite selese dekat sini sebab Doc Perempuan n sangat lemah lembut . Suasana klinik pon okey n sangat selese .

So time turn kite kite di beri mase selama 25minit , sebab memandangkan kite orang terakhir so macam lame sikit la , Alhamdulillah xde ape yang kurang , n sangat seronok tengok Baby Kecik bagi kejesame dengan Ummi n Ayah . senang Ummi n Ayah tengok wajah die . Alhamdulillah .... Doc anis pon cakap Baby bagi kejesame dengan baik .


Ini lah tangan anak Ummi n Ayah , macam gemuk jek kan tengok , sangat terharu bile nampak die sujud , sangap n senyum .. Pandai die senyum dekat Ummi n Ayah kan .. Die tahu Ummi n Ayah tengok die , Time tu macam-macam perasaan ade , nak teran time tu jugak bagi die keluar . Hahaha ...


Okey , ni lah die ...... muke dari tepi je la k ... Alhamdulillah anak Ummi n Ayah da mecapai berat 1.2kg... So harga yang kite dapat kat sini Rm120.00 dapat 2 Video , 1Cd ade 40+ Gambar n satu gambar yang da print . Gambar yang da print tu kite letak dalam Frame n letak dekat atas almari Baby Kecik . hihihihi . 

*Gaya tidur sebijik Ayah sangat !!! Ummi jeles okey !!!

XOXO,
Pipie Azaty



#Pregy : 32 Weeks

Asslamualaikum ...



Alhamdulillah genab sudah 8 Bulan membawa perut kehulu kehilir bersama Baby Kecik ni ... Alhamdulillah di beri kesihatan yang baik untuk mengandungkan die . Selama 8 Bulan kite Pregy belum penah lagi kite demam teruk setakat muntah-muntah tu normal la kan , kite tak de ngidam pelik-pelik , semue yang kite nak ade je , Allah permudahkan urusan kite . cume mase awal-awal pregy kite teringin sangat nak makan tembikai susu , tapi mase tu belum musim die lagi . Tapi sekarang da puas dah makan . Alhamdulillah Baby xde banyak kerenah . 

Bile check-up bulan-bulan pon kite tak ade masalah yang teruk-teruk , awak-awal pregy normal la berat badan kite tak naik banyak , 12w berat kite 38.5kg, Hb lak 13.5 .. masuk 16w berat 38.5kg , Hb 12.2 .. masuk 20w berat 42.7kg Hb 11.9 ,pastuh mase 24w 46.2kg Hb 11.4 pastuh mase 28w baru la drob Hb . berat 48.8kg Hb 10.0 sampai kene g klinik besar die untuk enjet n tengok result darah macamana , sampai sane lepas amek darah semue result Hb 11.0 . Alhamdulillah ....

Masuk lak 31w kite check up hari tu berat kite 49kg dah ... bayangkan kite dulu bawak badan kite 38kg jek .. ni dah naik 11kg okey !!!! xpe yang penting semuenye sihat-sihat n kite xde masalah mase mengandungkan Baby Kecik ni . ^_^

Doakan kite selamat bersalin , baby kite pon selamat ye kawan-kawan ..

XOXO,
Pipie Azaty

Saturday, 7 June 2014

#BabyFI : BabyFI Boy o Girl ?

Assalamualaikum semua ...



Amboii tajuk bukan main gempak lagi ye .. Hihihi ... sebenarnye kite da tahu mase kandungan 17weeks lagi , kebetulan mase tuh baby kurang gerak , so kite pon scan la kat klinik biase kite g scan . mase scan tu bukan main aktif lagi die kat dalam ni ha ... cume tak rase kick dari die , mungkin x nak gangu ummi die yang banyak keje ni ... n then die tunjuk "tuutttt" die , amboi anak x malu betul tunjuk kat Doc ye .. so kami x berharap sangat 100% selagi die x keluar , kekadang ade yang betul ade yang salah . total kene charge RM25.00 sahaja sebab scan jek .

Dalam perjalanan nak balik tu , Hasben terus pilih name anak die .. hihi .. F for _____ (Ayah yang pilih) I for ______ (Ummi yang pilih) , senang due2 name dah ready , means kalu Boy die da ade name kalau Girl pon da siap namenye .. hihih .... Ape pon jantinanye kite terime seadanya .. Janji anak dalam kandungan ni sihat , cukup sifat , baik dan x nyusahkan orang lain nak menjaga die .. Aamiin .... Doakan kite n BabyFI sihat-2 k ...


XOXO,
Pipie Azaty

#Baby Syuff : Pencarian Stroller Berakhir

Assalamualikum u'olls ... 


Start dari masuk 2nd trimester asyik la bincang dengan hasben pasal Stroller Baby Kecik , kalau boleh kite nak kelengkapan die lengkap semuenye , x nak lah tergantung-gantung kan . Tapi jenuh jugak mencari sebab hasben n kite jenis cerewet , kite tak lah nak yang mahal tapi kite nak jename Sweet Cherry . kite memang suke sangat-sangat jename ni . 

So bile pergi mane-mane tempat mesti survey-survey harge stroller , mahal wooo , macam nak beli jek dekat kedai biase-biase kompom-kompom murah . kawan kite ade beli stroller die upload kat FB die , so kite tanye-tanye die , sebab macam lawa stroller die walaupon simple n xde jenama . die kate beli dekat Twins Baby . So bile cadangkan dekat hasben, hasben kate xtahu kedai tu kat mane kang sesat da jenuh plak . And mase masuk 3rd trimester baru lah konfiden bulan ni kene jugak beli stroller Baby Kecik , kami berdua bajet dalam bawah Rm300. xnak mahal-mahal . "Ummi n Ayah harap Baby terime dengan hati yang terbuka, jangan memilih sangat ye anak ... harap-harap kamu ikut perangai Ummi n Ayah x memilih n x cerewet ^_^"

One day tu , hasben gaji so die da survey-survey dekat kedai tempat die keje , n call kite bagitahu nak beli Stroller Baby Kecik , so kite cakap la nantilah tunggu kite , kite pon nak tengok jugak , and kite suruh die amek gambar Stroller-2 tuh ... Bile die dah amek kite cecepat keluarkan hanset tunjuk gambar-gambar tu semue , die berkenan yang wane merah *pic kat hanset hasben* tapi kite tetap berkenan yang kat kedai area rumah kite tu , mase tuh kite g sarapan tetibe sebelah kedai makan tu rupenye kedai baby terpandanglah 1 stroller Sweet Cherry , cun lah jugak .. kite pon bagitahu kat hasben and balik keje tu hasben terus singgah kedai yang kite maksudkan tu , tapi sayangnye stok abes . tapi wife die dah amek stok esok stok sampai , tanye harge Rm216.00 . mintak diskaun dapat la Rm200.00 . Esok baru amek stroller Baby Kecik .

Esoknye kite n hasben nak balik rumah mak kite so singgah la kedai jap nak amek , dalam kol 10.30 pagi , tapiiiiiii stroller tu x sampai lagi sebabnye wife die tak hantar terus ke kedai .. ayooo !! salah kiteorang jugak x bagitahu kol bape nak amek . n keesokkannye baru amek lepas balik dari rumah mak kite . Balik-balik x terus pasang , Stroller ni dalam kotak . dalam 2 hari lepas tu kite x sabar nak tengok suruhlah Hasben pasang . So , macam ni la rupenye . tapi ni bukan pic kite amek . ni ehsan dari google . cume yang corak hitam tu warne die merah n xde corak-corak .


ni arah depan 

ni dari tepi , percuma kelambu putih tu
 
 
ni posisi bile dah lipat

Yang best pasal Stroller ni die sangat ringgan , so bile kite nak berjalan dengan anak tanpe suami so boleh sangat la nak angkut-angkut . and yang dukacitanye die punye stand tu xleh tukar kedepan . Huaaa .. Baby x nampak Ummi n Ayah nanti ..

- boleh digunakan utk sicomel anda yg baru lahir hingga knk2 4thn.
- tempat duduk boleh diselaraskan dr posisi duduk & baring.
- toy tray dihadapan stroller yg boleh dipasang & ditanggalkn.
- mempunyai tingkap kecil dikiri & kanan stroller.
- tayar hadapan yg boleh diubah utk bergerak bebas/lurus.dn ada brek pd tayar belakang.
- bumbung stroller boleh dilipat & ditanggalkan.
- tali pinggang keselamatn utk pinggang & bahu simanja.
- bakul dibahagian bwh stroller utk meletakkan brg.
- mudah utk dibuka,dilipat & dikendalikan.
- sesuai utk travel kerana stroller xberat.

So dah selesai kes Stroller Baby Kecik . Alhamdulillah , dapat murah , okey , so Ummi harap Baby terime ye sayang .... 

XOXO,
Pipie Azaty

Friday, 6 June 2014

#Baby Stuff : Katil Baby

Assalamualaikum u'olls ...


Memandangkan diri ni mengandung .. kat blog ni penuh lah cerite pasal Baby Kecik , lepas ni gambar Baby Kecil plak lah .. jangan jemu ye kawanII , okey sekarang kite nak cerite pasal Katil Baby .

Ade yang kate katil baby ni bagus , untuk melatih baby tidur berasingan dengan ibu n ayah baby . tapi masalahnye kite dah discuss dengan hasben . hasben macam okey jek kalau ade katil baby , tapi memandangkan bilik we'olls ni sempit yang teramat macam nak batalkan niat nak beli katil baby tu .





Ini pic kite rembat dari Pakcik Google , tapi kite ade perasan jugak dekat Aeon Bukit Indah , jename sweet cherry , kite memang minat jename ni , x tahu la kenape minat sangat jename ni . hihi . tapi bile pikir ruang and rumah tu bukan lame pon kami nak duduk , silap2 ari bulan baby Kecik 3 bulan nak pindah . lain lah kalu rumah sendiri memang beli kot sebab nak ade 1 bilik khas untuk Baby Kecik . 

And penah jugak jumpe Katil Baby macam ni , memang berkenan sangat-sangat . die boleh ayun-II , tapi x berbaloi sebabnye mase baby kecik jek boleh guna . bile baby da besar katil ni dah simpan berabuk kan ???


So kesimpulan die macam nak macam x nak ... aishhhh ... kite penah taw jumpe katil baby pooh .. memang nak je grab .. harge time tu tengah best Rm 299 only katil sahaja . tapi pikir banyak kali mane nak campak katil ni nanti . itulah kalau ade rumah sediri kan ... and then x pindah rumah . boleh buat bilik Baby Kecik . macam ni ...


OMG .. memang ummi n Baby Kecik always dalam bilik jek ... dunie penuh dengan Pooh ... hihihih ... so kesimpulanye MACAM x beli katil baby sebab Ayah Baby Kecik kate Baby kecik lagi so die mesti nak ngempeng gan ummi die so biarlah kami tidur bertige atas katil Ummi n Ayah ... lagipon anak ummi ni kecik lagi takut lak tinggal baby dalam katil tu sengsorang . kalau die takut ke kan sape nak teman .. hihihi ... Ayah Baby Kecik kate kalau x muat Ayah sanggup tidur bawah .. alahaiii kesiannye Ayah Baby Kecik ^_^


XOXO,
Pipie Azaty

Thursday, 5 June 2014

#Baby Stuff : Dobi Baju Baby

Assalamualaikum u'olls .....


memandangkan perut makin membesar dengan jayanye .. so kite pon sesiaplah membasuh baju Baby Kecik ni . sebab takut makin besar perut makin x larat plak kan .. sedangkan sekarang ni pon dah mengah mengah dah . nak masak , nak kemas rumah pon kite dah serahkan tugas dekat hasben kite . naseb hasben memahami .

sesi membasuh baju Baby Kecik ni dilangsungkan selama 2 hari ye kawan-kawan , amek ko ! haha . ari first tu kite basuh barut , mitten n booties , baju-baju biase . kite guna detergent baby yang khas utk baby . kite beli jename Pureen jek . 

 

mule-mule kite pikir yang botol tu macam softener n kotak tu sabun die , hahaha , bengong ! padahal due-due same jek fungsi die . due due sabun okey . bau die sungguh harum , dan yang paling penting bau baby woooo .... 



okey ni sesi pertame kite mendobi baju Baby Kecik ni , kite asingkan yang berwarne n x berwarne , sebab takut turun warne , n yang paling best sgt , x turun warne pon okey .. haha . xpe berhati hati sebelum yang putih tu bertompok tompok kaler kan .. bile time basuh baru lah nampak banyak wooo baju Baby Kecik . Hasben pon macam terkejut sebab kene basuh sampai due hari sebab ampai x cukup . hihihi . tapi nampak lah Hasben excited tengok baju Baby Kecik.

dan gambar ni plak hari kedua mendobi . fuhhhh lap peloh .. hihi ... kite jemur baju dalam rumah jek , sebab sayang baju Baby Kecik ni mane kotor pon buat ape nak jemur luar , tapi orang kate untuk matikan bakteria kat baju baby , tapi kite lak xnak bau wangi baby tu ilang . haha . dush dush dush !!!! hari kedua kite basuh rompers baby , jumsuit baby , sleepsuit baby , bedung , kain selimut , napkin and then seluar tight Baby Kecik . 

dah siap menjemur kite terus tum,bang kat tilam , hasben tolong picit2 kaki sebabnye lenguh wey basuh baju Dak Kecik ni ... hasben nak tolong jemur tapi kite x bagi sebab kite klu jemur baju cerewet sikit . hihi . 

okey sesi melipat baju lak memang menguji kesabaran sebab baju Baby Kecik kan kecik-II so kenelah besabar dan mengambil mase selame 2 jam untuk smue pakaian pakaian Baby Kecik di atas . and Hasben macam biase la dok bau baju baby tu sambil gosok-gosok perut cakap dengan Baby Kecik . Alhamdulillah siap jugak basuh baju die . lepas ni kalau ade barang baby yang baru beli basuh sikit-sikit jek lah .

Now, bile dah settle . sesi mengsurvey stroller baby Kecik plak . kite memang nak jename Sweet Chery .. tapi tengah survey mane yang murah . kite tak mampu beli yang mahal . janji Bbay Kecik ade stroller kan ? in shaa Allah Bbay Kecik selesa n x memilih . bersederhana macam ummi n ayah ye sayang ^_^ . jumpe next entry dengan macam-macam cerite . Dadaaaa

XOXO,
Pipie Azaty

Monday, 2 June 2014

#Baby Stuff: keperluan Baby yang belum ade

Assalamualaikum ...

Now kite dah masuk 30weeks .. Alhamdulillah ... makin besar kandungan kite , baby pon makin aktif , makin sihat die kat dalam . 8.6.2014 ni check up untuk 8 bulan . And then, 17.06.2014 plak genap 8 bulan .. makin tak sabar nak Baby keluar , tapi perasaan takut cuak tetap ade . hihi .

setakat ni ade lah dalam 15% lagi barang Baby yang tak cukup lagi . kite pon pening da, mane yang oke mane yang x okey . jum tengok ape yang belum ade lagi untuk BabyFI ni ..

sapu tangan


toileires set

cotton ball

grooming kit

puting kosong n puting botol susu (spare)



warmer & sterilizer

nipple cream

nursing bra
nursing cover
tarmos

set bantal

bantal karipap

beg baby

nipple shields

tisu kotak
tempat letak bedak
bottle EBM





Doa Nabi Yunus

Assalamualaikum ...

Doa ni boleh digunakan ketika dalam kesusahan mahupun ape jua keadaan . Dan doa ni jugak boleh bace ketike kite sedang sakit nak beranak .. semoga kesakitan yang kite tanggung Allah ampunkan segale dosa-dosa kite ...





"La illahailla anta subhanaka inni kuntu minazzalimin"

Maksudnya : Tidak ada Tuhan sebenarnya di sembah melainkan Engkau Ya Allah , sesungguhnya aku adalah dari orang-orang yang membuat zalim ..


semoga urusan kite di permudahkan oleh Allah S.W.T .. Aamiin ... ^_^


XOXO,
Pipie Azaty

Sunday, 1 June 2014

#Baby Stuff: jatuh cinta dengan Tommee Tippee

Assalamualaikum .... 

Now dah masuk 3rd trimester (29weeks ) .. keaktifan Baby sangalah aktif . Baby suke kat dalam ni , penah Hasben pegang perut die tendang terkejut Ayahnye . hihihi .. makin nakal kat dalam n still dengar cakap Ayah dari Ummi . xpelahhh anak Ayah kan , biar die dengar cakap Ayah , Ummi die ni lembut sangat . hihihi

kite tengah survey-survey bottle Baby kite , n kite dah jatuh cinte dengan Tommee Tippee .. Ya Allah berkenan yang teramat sangat , mungkin sebab bottle die langsing kan . hihihihi . tapi harge mak aiii ... mati la makkk ....



* sumber : Google *
cantik kan ..... hihihi ... bagitahu hasben die kate amek lah , tapi kite macam .... umm nanti lah tunggu jumpe yang betul2 offer .. hihi .. ingat nak beli set Warmer die sekali . kalu sterilizer maybe kite x beli sebab kite nak try pakai air panas jek .. hihihi .. :) *Ummi Berjimat*
akan ku gigih untuk mendapat bottle untuk Baby ni ... dapat satu pon ookey .. hihihi .. janji dapat puaskan hati ni hah !!!
XOXO,
Pipie Azaty 
Winnie The Pooh Glitter