background

Tuesday, 4 October 2016

#BreastFeedingJourney: Sangat Berbaloi-baloi


Assalamualaikum ... 

Masa mengandung dulu kite memang mencari benda alah ni , senang untuk nyusukan baby dan sebelah pakai benda alah ni . tapi memandangkan mahal so kite skip skip nak membelinya .

itu hari nampaklah ade orang jual dekat Facebook , die jual sebab die tak guna , die jual RM20 sahaja , so kite pon grab la ape lagi kan .. lepas tu tengah famous pasal silicone breastpump tu pon kite beli dekat Lazda harga murah jek RM35 jenama vcool tapi takde penutup .




bile kite mengepam , sebelah kite pakai benda alah ni so susu yang mengalir boleh masuk dalam botol , tak de lah membazir macam sebelum-sebelum ni , tekap pakai towel sudahnye abes ke towel susu nye . kekadang dapat la jugak 1 oz , kan sayang ... benda alah ni memang bawak kemana-mana , sebab bile farhaan menyusu sebelah kite pakai ni , lebihan tu masuk botol .
So memang membantu untuk ibu-ibu dalam pantang yang susu tengah banyak tu ... 


vcool silicone breastpump


ini hasilnya kalau sebelah pump sebelah dakap pakai ini , tekan bawah tu and tekap dekat breast so susu keluar melimpah ruah . Alhamdulillah tak membazir . so memang kite hargai dan sayangi harta dua-dua ini . membantu dalam penyusuan kite untuk Farhaan Irfaan .


Ummi menyusu,

Monday, 3 October 2016

#Wedding : Yasha & Lynn

Assalamualaikum ... 

Taniah pada yang selamat di ijabkabulkan .. Bulan 9 & 10 penuh jadual mingguan kite dengan jemputan wedding dari kawan-kawan terdekat . Alhamdulillah .. semoga mahligai yang di bina berkekalan ... maaf jika tak dapat hadirkan diri mungkin terlepas pandang atau kekangan masa .

16 September haritu kazen belah suami kite selamat di ijabkabulkan dengan pilihan hati beliau . Alhamdulillah sekali lafaz jek selamat semuanya .. 

17 September - -> Majlis Berinai
ni gambar my MIL dan FIL serta SIL kite dan anak-anak buah.



Hasben jek sempat selpie , kite sebok dengan anak-anak .

18 September - - > Majlis Sanding





comel jek isteri kazen hasben kite tu , kecik molek je orangnyee .. 

2 Oktober - - > Majlis Bertandang


Masing-masing selpie dengan pasangan sendiri . haha .

Lepas tu kami pulak melaram pakai pelamin pengantin , maklumlah mase kawen dulu segan nak bergambar , lepas tu rindu nak naik pelamin :P



MRS Pipie & MR Mierul



Tak senonoh En.Hasben kan 


Bersama DJ ZZ dari Best FM .
DJ khas untuk majlis Yasha & Lynn


Dengan anak-anak teruna I is pulak .



Taniah u'olls , semoga rumahtangga ni berkekalan hingga ke akhir hayat & semoga dapat baby comel-comel and sado macam Farhaan okey ! 


Yang Ikhlas ,

Wednesday, 28 September 2016

#GroupHemak : Kak Elly dah beranak !

Assalamualaikum .. 

Alhamdulillah kawan group hemak-hemak kite yang last ni selamat bersalin pada 30 Ogos 2016 , kiteorang ingat baby merdeka , sekali baby nak keluar awal pulak .. 

Kak Elly bersalin melalui pembedahan again , what again? sebab first baby Kak Elly bersalin czer jugak . kali ni pon czer sebab jalan tak bukak .

Assalamualaikum Baby Amaani Kayyisa ^_^



Ummi Pipie,

#BabyFI: Farhaan Irfaan Checkup 2 & 3 months

Assalamualaikum ... 


Alhamdulillah Farhaan Irfaan dah cukup 3 bulan , tapi check up untuk dua bulan , daku pon enggak mengerti kok kenapa nurse Klinik Desa permas bagi date macam tu .. Macam gini cerita nye , Farhaan enjet sebulan pada 28 julai , tapi masa tu boleh pulak kite lupe buku baby dekat kereta ayahnya , kite g check up dengan abah kite maka dorang takleh nak enjet kalau takde buku biru tu . so pospone enjet 01 ogos pulak .. and then dorang bagi tarikh 11 september untuk 2 bulan tapi kite dah pelik sebab 11 september tu macam baby dah nak masuk 3 bulan , tapi nurse kan lagi pandai . 

15 Ogos kite start kerja sepatutnya tapi 15 ogos tu kite kena jumpa doktor Klinik Gelang Patah . sebenarnye kite check up bulan-bulan dekat KK Paya Mengkuang, Gelang Patah . KD Permas tu hanya menumpang , and 10 Ogos tu kite check up Abang Firhad 2 tahun untuk enjetion & ambil pil perancang sekali . kite tanya klinik situ pasal date enjet anak kite no 2 tapi dorang buat dang jek . so layan kan aje lahh .. 

04 september kite datang lagi klinik Paya Mengkuang untuk ambil ubat perancang , pon kite tanya lagi sebabnya 11september tu kite kena balik kampung , tapi nurse sane kate enjet dekat sane . tuptup balik kelantan klinik dorang tutup ahad tu sebab menteri besar bagi pelepasan cuti esok nak raya haji ..

maka ...... 25 september baru nak enjet baby 2 bulan pada umur die 3 bulan sudah ... nurse tipah yang tolong betulkan balik jadual check up baby mengikut umur yang sebenar-benarnya .. next months kite check up untuk 4 months adik .. kejapnye masa berlalu ... ummi rindu adik newborn .. walaupon adik masih baby lagi .. :P

Next check-up 23 Oktober 2016 (Ahad)

Muhammad Farhaan Irfaan
Berat : 6.0 KG
Tinggi/Panjang : 59 CM

Fully Breastfeed ^_^
Ummi Yang Comel,

Thursday, 22 September 2016

#Baby : Putra Firdaus

Assalamualaikum ... 

Sape penah baca blog kite episod ini , ni nak tunjuk muka anak buah-buahan kite ..


Masa ni Mummy & Babah die takmo show off sangat .
so dekat group family pon gambar ni jugak die tunjuk dekat kami .


Firdaus dengan Babah


Putra Firdaus yang handsome !!


Firdaus dengan Mummy

Ini lah kazen Firhad dan Farhan yang ke .... 8
Farhaan no 9

Putra Firdaus ni memang muka mummy die sangat ni geram Mak Lang dengan awak !

Ummi Pipie,

#Baby : Dapat Anak Sepupu Baru

Assalamualaikum ... 

Pada 01. August Yang lepas I is dapat anak sepupu yang baruuu ... seronok sangat dapat baby baru kan .. macam best jek (walau hakikat anak ku baru bape bulan) :P

Akak sedara Hasben kite dapat baby boy , bersalin melalui pembedahan .
jalan tak bukak dan baby pon dah berak ..
Hazim kene stay hospital lama sebab masa kak Yah bersalin die ade kencing manis yang siap insulin lagi ..
so anak die kena tahan wad .



Muhammad Amir Hazim 
#BabyHazim
3.5 KG
Taniahhh kak Yah dan suami yang bertahun-tahun menantikan kehadiran cahayamata .

Dan masa orang sibuk beraya AidilAdha akak sepupu Hasben kite pon selamat bersalin kan baby girl ..
yeahhh ... baby girl pulak , sebab yang lain semuanye bersalin baby boy .. akak sedara hasben kite ni pon bersalin melalui pembedahan jugak sebab jalan tak bukak-bukak , last 5CM sahaja .. ape-ape cara bersalin pon tak kisah kan , janji semuanya baik-baik dan sihat-sihat belaka .


Nur Jannah
#BabyMakAji
3 KG

Taniahhh Erin dan suami yang lama jugak menantikan cahayamata .

Ummi Yang chomel,

Wednesday, 21 September 2016

#RayaAidilAdha: Selamat Hari Raya Qurbaan ..

Assalamualaikum ... 

Tahun ni raya Aidiladha kami di kelantan , tahun ni 2 kali balik sana , selalunya raya qurbaan kami tak balik , tapi tahun ni kena balik sebab adik sedara kite belah ayah kawen pada hari raya kedua .


baju raya anak-anak di pagi Raya Aidiladha .
Firhad bangun lambat kalau tak sempat pergi tengok orang sembelih lembu
Raya ni kami tak bergambar berempat sebab hasben buat peel !! Nyampah !!

Ummi yang chomel,

Monday, 19 September 2016

#BabyFI: Farhaan Irfaan 3 Bulan (90Days)

Assalamualaikum ... 

Macam sekejap je rasa , sekarang masa tu macam berlalu dengan pantas tanpa di sedari agaknya kan .. tak sangka Farhaan Irfaan dah 3 bulan , perkembangan die macam baby-baby yang lain ..

>Dah pandai bebual sendiri
>Kaki dah tegap , bile dirikan dah kuat sangat kononnya
>Kepala pon dah kuat , suka angkat-angkat
>Kaki suke menendang-nendang
>Dah mula kenal Ummi die , bau ummi die die tahu sangat-sangat
>Tangan dah pandai bye-bye Ummi g work
>Suke tersenyum
>Suat menyusu
>Tidur malam still lena lagi ^_^





Kulit die je kekadang berubah-ubah , kejap putih kejap gelap . muke still ngikut muka ayah , kena buat baru ni bagi acuan Ummi pulak . hahaha .

Happy 3 months anak ummi ^_^ , kejap je awak membesar , ummi rindu awak baru lahir .. 

Ummi Yang Comel,
19 september 2016

Sunday, 4 September 2016

#BreastFeedingJourney: Plastik Storage Autumnz yang baru

Assalamualaikum ... 

Emak-emak yang menyusukan anak and buat stok untuk anak mesti dah tahu kan pasal plastik storage jenama Autumnz yang baru ni kan ??? Ade dua kaler Pink & Blue ..

rupanya plastik yang menarik menghasilkan susu yang banyak . Hahaha . mungkin sebab teruja tengok corak die yang lawa-lawa kan ???


Padahal kite kan da beli autumnz yang lama 2 kotak , lepastuh jenama Milk Planet , tapi beli lagi yang baru nih .. sebab corak lawa . tengok sekali pump dapat bape oz tuh !
seronok sangat .


Yang Milk Planet ni ade 2 kotak pon belum bukak lagi . sesi menghabiskan plastik autumnz yang lama .

Bab corak kite berkenan corak jenama AppleTree ni , tapi bile tengok review #bfmembers ramai kate susah nak katup balik .. kalau tak tutup bebetul boleh keluar balik susunya .. So cancle jenama ini .


Masa Firhad dulu kite pakai jenama Fiffy , memang bagus jugak jenama ni nipis jek , tapiii tapiii senang bocor pulak . tu yang bahaya tuh ... 


Ni yang kaler Pink , comel kan ?? Hemak anak lelaki , so kene lah wane blue giteww ... 
kite beli dekat Lazada , 5 kotak RM54.40 ..
Ape lagii pi terjah !!


Yang Ikhlas,

#Online: Shoping Online ^_^

Assalamualaikum ... 

Sejak dah start kerja ni banyak betul mengoder di hujung jari nih !! Hahaha ... Lagi-lagi dah beranak dua ni banyak benda beli online ... 

Sampai orang yang terima parcel dah naik hafal dah nama sape je yang banyak .. haha .. bayangkan baru start kerja dah ade parcel . Haha .. Lepas tuh berduyun-duyun parcel sampai .. belum yang customer punya barang lagi .. Maklumlahh kite kan meniaga online jugak . kite buat bisnes kecik-keciklan jek .. kite jual Emas & JSD ..

Ni antara barang yang sempat di snap ^_^


Power Bank 20000mAh
RM 75.00
kite beli dekat Lazada 


Breast Shell
RM 20.00 
kite beli prelove item dekat FB


V-Cool Silicone Breast
RM35.00
Beli dekat Lazada 


Baju & Botol Susu Firhad Irsyad
RM 118.00
 Botol Avent 2pcs RM 59.00
T-Shirt 3 Helai (RM13x3) RM 39.00
1 Set T-shirt & Seluar RM 20.00

kite beli dekat onlinebabywear
share dengan bebudak opis ^_^


Pampers Firhad
2 pack RM 76.90 Free 1 pack
Kite beli dekat Lazada

pampers tu aje alamat rumah kite bagi , maklumlah kalau pampers hantar dengan kotak besar so takkan nak bawak ke opis kang kene sound pulak kang .. Hihihi ... 

Kite memang suke sopink online sebab semuanye hujung jari , ade jugak keburukannya misalnye macam tak berkenan barang yang di beli .. setakat ni Alhamdulillah masih berkenan ... Powerbank tu kite beli untuk pump susu , avent shell & silicone tu pulak untuk menangkung lebihan susu ... 

itu aje yang nak coret-coret kan ... 
terima kasih sudi membaca cerita hemak anak dua ini .. 



Yang Ikhlas,
Winnie The Pooh Glitter