background

Friday, 2 September 2016

#BreastFeedingJourney: Sesi mengepam bila start kerja

Assalamualaikum ... 

Alhamdulillah masih berkesempatan nak story kisah anak & family kite .. Masa Firhad Irsyad kite nyusukan die selama 6 bulan . so dapat Diploma jek la kan . Tapi kali ni niat memang nak fully Breastfeed untuk Farhaan Irfaan .. In Shaa Allah jika diizinkan .. 


Seronok dapat hasil macam gini kan  ??
Tapi ... Farhaan reject susu yang telah dibekukan ... 
hanya susu fresh & chiller jek .. 
so Ummi die terpaksa pam hari ni untuk esok , begitu lah rutin harian Ummi .
1 hari tu kena target dapat 6 botol untuk bekal die esok .


kite start buat stok 2 minggu nak naik kerja , Farhaan tak reject botol , naseb baik .
dua-dua botol kite beli dua-dua tu die tak reject .
Alhamdulillah kedua-dua anak tak menyusahkan Ummi & Ayah .


Dalam hari ade jugak kite ajar die pakai botol , kite guna botol avent ni , kite memang suka pakai botol ni , puting die menarik and lembut macam breast kite .



After masuk kerja kite pakaikan botol ni , Alhamdulillah die boleh terima ..
kite try jugak minum air batu , naseb Farhaan okey , cuma tak selalu sebab kite nak start makan jamu so kena elakkan ais .. 

sekarang ni kuat sangat makan , baru lepas makan nak makan lagi maklumlah menyusukan anak syurga , tu yang kuat makan ... 

Doakan kite berjaya menyusukan anak kite k .. 
Dekat opis time kite selalu pump pukul 11 @ 12 tengahari ----> 2petang ----> 4petang
selalunya satu sesi dapat lah 5oz lebih .. sesi kedua pon same . sesi ke tiga je tak banyak ..


Coretan hati,

Thursday, 1 September 2016

#BFF : Amoii dah bersalin :)

Assalamualaikum ... 

Alhamdulillah 5 Ogos yang lepas kawan baik kite zaman sekolah dulu dah pon selamat bersalin ... Amoi selamat bersalinkan baby boy dengan normal alhamdulillah . cuma pengalaman bersalin die je belum tahu sebab belum melawat baby lagi .. dasarrr ... hhuhuhuh


Muhammad Haider Zayan


Comel kan ??? Mama die cantik , Ayah die handsome so anak mestilah kacak ...
Amoii dah bersalin baru bagitahu kiteorang , diam-diam kan .. hihihi .. tak silap die bersalin pukul 8 pagi ... Alhamdulillah di permudahkan urusan bersalinnya ... tak sabar nak jumpa anak amoii si zayan ni !!! ade masa lapang nanti Ummi pp and untie-untie yang lain datang tengok zayan and mama okeh ..

Ummi pipie yang comel,

#BabyFI: Farhaan Irfaan Admit Hospital

Assalamualaikum ... 

Sepatutnye kite datang Hospital untuk cek kuning Farhaan yang dah jadi prologue jaundice sebab dah sebulan kuning die still ade and tak hilang-hilang . So doctor Masai bagi date untuk amek darah and sample kencing untuk tengok kenapa kuning die lame sangat ..

17 July 2016/Ahad 


Masa ni Farhaan 33 hari , kebetulan masa datang Hospital Farhaan selsema dan demam . so teruslah kena admited sebab baby dalam hari demam memang bahaya lagi-lagi Farhaan tengah jaundice tak baik-baik .. memang kite dah syak dah Farhaan kene admit ni sebab suhu die tinggi lah jugak .. So petang pukul 4 tu die dah masuk wad . Tapi naseb lah mak baby boleh stay sekali .. So takde lah menangis macam Firhad dulu terpisah ... tapi nangis jugak tengok anak kene puasa and cucuk amek darah .

Lepas admit doktor cek ade jangkitan kuman dekat paru-paru die .. Allah luluh hati ummi . takut jadi ape-ape dekat anak ummi .. semoga baik-baik je anak ummi , terus kena bernafas menggunakan tiub tu ...

18 July 2016/ Isnin



Farhaan kena pakai tiub kat hidung tu untuk oksigen die , sebab die selsema so macam tak dapat nak bernafas , doktor pon kate baby die tak geti nafas guna mulut sebab tu kena pakai benda alah tu .. Dan harini start 3 antibiotik , kesian jugak tengok die kena cucuk , kena amek darah . melalak ummi die nih ... 


Nih pulak mesin ubat antibiotik . die letak ubat and mesin ni cucuk sendiri dekat tiub air die tu . And harini jugak Farhaan kene puasa sebab pagi tadi lepas nyusu Farhaan muntah-muntah so doctor nak tahu muntah sebab ape .. dan die kenalah puasa ..

19 July 2016/Selasa


Alhamdulillah tiub oksigen dah bukak sebab doktor kate nafas die dah stabil , tapi kena puasa lagi and on antibiotik 3 tu lagi ... kesian gile mase ni , ummi asyik nangis bile Farhaan start nangis nak susu . terpaksa bagi die puting kosong dan kite pump susu sebab tek kite dah bengkak , sambil-sambil tu kite letak puting dekat susu sikit .. Ya Allah luluh hati ummi , berilah ummi kekuatan ... 


"Ya Allah sembuhkanlah Farhaan Irfaan"

Tiap-tiap petang Family kite dan Firhad akan datang melawat baby , Firhad boleh masuk , hospital Sultan Ismail ni budak-budak boleh masuk , kalau Hospital kite beranak tu je takleh masuk .. Harini Firhad stay dengan adik die sebab die ikut ayah die maka die pon lepak kat sini sampai tertidur ... 



Katil tu lah mite kongsi tidur dengan Farhaan Irfaan , sakit jugaklah kaki sebab kene merengkuk sikit .. hahaha

Ajak borak borak 

20 July 2016/Rabu

Harini kite nak sangat balik sebab badan kite dah sakit-sakit maklumlah kite dalam pantang lagi lepastuh ekon dekat hospital ni kuat sangat-sangat . dah menusuk ke tulang . kite suruh hasben bawak baju sejuk pon still sejuk lagi wooo .. 

Pagi pagi macam biase doktor datang cek and Farhaan dah boleh minum susu macam biase seronoknyee dapat nyusukan Farhaan ... bonding time dengan anak syokk taw !!! 

Dan doktor kate kite dan baby dah boleh keluar hospital harini ,,, Yeahhh !!!! Seronok sangat !! Tapi kene tukar katil pulak sebab katil yang kite duduk ni kebanyakkanya budak-budak kena cerit berit and muntah-muntah akibat keracunan makanan ... 



Tangan die bengkak , sebab kene cucuk lepastuh tak reti dediam so bengkak jadinye . tapi kite takut die cucuk malam tadi tapi salah cucuk , tak jumpa urat lah katenye ... aduiiii sakit sangat tengok tangan die yang bengkak ni , tapi die tak nangis pon Ummi yang over ..


Yeahhh dah siap-siap nak balik dah !!! tengah tunggu ayah datang and bayar bill adik yang berjumlah RM64 selama 4 hari 3malam disini ^_^ . Alhamdulillah adik kuat dan sihat !!!

duduk dekat hospital ni memang selesa , doktor and nurse baik-baik semuanya , tapi ade satu doktor pelatih yang cucuk Farhaan tu yang buatkan ku nak meroyan sebab cucuk tu tak tengok betuk-betul ke urat ade ke tak .. Tu yang aku marah sangat . kite tahu ape die buat tu untuk kebaikan anak kite tapi tak sangup hati ibu ni nak melihat anak die kene cucuk macam tu sekali ... so lepas kite balik ni jangan datang lagi yee adik ... Ummi nak adik abang sihat-sihat je okey ,..



First Day yang mate Ummi bengkak .
ayah nak pic ummi sebab ayah rindu  malam-malam takde orang tidur sebelah die .
dan ayah pesan jangan nangis-nangis lagi , doakan anak sihat . padahal ayah dah nangis pon !! haha

Coretan Hati Ummi,

Wednesday, 24 August 2016

#BabyFi : Tanggalkan Mittens Baby

Assalamualaikum ... 

Farhaan Irfaan masuk je hari ke-44 kite dah tanggalkan mittens buat die untuk selama-lamanya ,
masa dalam pantang ade la jugak celap celup bukak pakai bukak pakai ..

Orang kate memang kena bukak mittens awal-awal sebab nak bagi tangan/jari-jarinya memegang sesuatu benda .. dan perkembangan die akan cepat

Firhad dulu ade la jugak 2 bulan lebih kite pakaikan lagi . Tapi Farhaan tak . sebab kite ade baca kisah viral pasal mittens .boleh bukak links di bawah yee



Dalam Hari


Dalam Hari

Celap celup pakai tak pakai 


Macam nak gigit-gigit jari die yang comel-comel ni ... :)
Gemok gemok !!

Pasal muka calar balar tu , memang la kekadang ade jugak muka die calar tapi kena make sure kuku die tak panjang .. kite tiap minggu akan potong kuku die . sekarang dah nampak die suka pegang benada . Mainan pon kite dah start bagi die main .. Semoga cepat perkembangan Farhaan Irfaan yee ... 

Stokin kite still pakai lagi sebab boleh buat baby masuk angin kan  ? Barut pon still pakai lagi . paling-paling pon stokin nanti umur die 6 bulan baru stop pakaikan , kalau nak jalan baru pakai .. Barut pulak sampai tak muat lah . haha . sekarang pon perut die dah boncet , mane taknye menyusu jek !!!

Yang Ikhlas,

Tuesday, 23 August 2016

#Besday : Firhad Irsyad Turns 2

Assalamualaikum ... 

Firhad Irsyad dah pon masuk 2 tahun pada 10 Ogos 2016 hari tu , ingatkan tahun ni taknak buat besday party untuk dia , tapi ayah die kate buatlah .. so last minit jugak la kami buat . naseb Ummi dapat bonus tu hari tak guna sangat . so buat party Firhad .

Macam baru je kan bersalinkan die . tak sangka dah besar anak Ummi ni ... makin bijak , makin notty suka agah orang ..


Sejak dah jadi abang nampak sangat Abang-abang die ni taw !!
manja tu tetap manja , Dan sejak beradik die banyak mengalah . die tahu adik die yang utama , tapi ...
ummi ayah tetap sayang Abang Firhad ! Sebab Abang yang pertama hadie dalam hidup Ummi & Ayah ... 

Kalau boleh kami memang dah berjanji nak bagi kasih sayang sama rata dan tak ade bezanya , abang dapat adik pon dapat .

Jom layan gambar masa majlis besday Firhad Irsyad




Deco by Ummi . Cuma nama " Muhammad Firhad Irsyad" ikhlas dari tokbah
tokbah ukir sendiri namanya 




Dua apam comel ni kite tempah dengan kawan baik kite .
memang request nak Pooh and Bee , pooh tu first time die buat .
Alhamdulillah menjadi .


Kek kite tempah dengan Izzaracakehouse
sama macam tahun lepas jugak .


Family kite , mertua kite datang lambat so tak ade gambar dengan dieorang
*Farhaan jek tertinggal , sebab die tidur*



*Kami berempat*
gigih ayah pergi amek Farhaan , lepas bergambar Farhaan sambung tidur


Ummi Anak Dua




Special Request Ais krim goyang dari abang kite .
Abang kite buat bisness Ais Krim goyang . boleh oder dengan beliau .. 
FB : Hafiz Aziz


Anak-anak perempuan Ma & Abah


Hadiah yang Firhad dapat .
Tapi Hadiah duit sangat banyak die dapat , Alhamdulillah rezeki die tak putus-putus



*Besday tahun lepas*
comel sangat Abang Firhad botak time ni ..


Alhamdulillah tahun ini ...
sekejap je masa berlalu ...
Dah berempat.
Tahun depan besday Adik & abang buat serentak ..

Sepanjang majlis berlangsung Farhaan okey tak meragam mana pon , cuma pagi masa nak masak tu die tak mahu orang lain , nak ummi die jek , pehhh mencabar jugak ummi nak siapkan deko-deko tapi Farhaan melalak .


kanak - kanak POOH ^_^

Yang Ikhlas,

Monday, 22 August 2016

Dah start kerja . welkem back

Assalamualaikum ... 

Dah seminggu jugak kite dah start kerja , minggu pertama macam biasalah bersihkan bilik , cari dokumen-dokumen . failing ape yang patut . Balancekan akaun kite and cek ape yang patut .. 

Perasaan tinggal dua anak kat rumah memang sedih sayu sangat-sangat , maklumlah dah 2 bulan dok menjaga Abang Firhad dan adik Farhaan . Makin manja Firhad kalau ummi ade kat rumah , dengan tokma die pon die tak mahu .. 

Nak pergi kerja pon pastikan Firhad tak bangun , kalau tak haruu mak nak uii


Gambar esoknya nak naik kerja dah


*update dari tokma*

Hari Pertama (Selasa 15.8.2016)

Farhaan : nangis nak orang berpeluk die je , tak bagi orang buat kerja . siang tahan mata tak nak tidur . Susu okey macam biasa . 2oz 5 botol .

Firhad : bangun bangun cari ummi , nangis , main , tak tidur siang jugak .

Hari Kedua (Rabu 16.8.2016)

Farhaan : Dah tidur buai , senyap sebab seronok agaknya tidur buai . susu macam biasa jugak 2oz 5 botol .

Firhad : masih cari ummi lagi . behave sikit dari semalam . tidur petang .

Hari Ketiga (Khamis 17.8.2016)

Farhaan : sama macam semalam , tapi susu tamabh sebotol lagi so 2oz 6 botol

Firhad : Behave and tak tidur petang 

Hari Keempat ( Jumaat 18.8.2016)

Farhaan : sama macam semalamnya , susu pon 6 botol lagi .

Firhad : arini mengusik orang .. semua benda tak kena and mengamuk jek , tidur petang .


berharap sangat anak-anak ummi behave dengan tokma and tokbah , jangan susahkan orang ... setiap hari Ummi akan pesan dekat dorang .. Taknak dorang susahkan tokma tokbah dorang ..

Jumaat pagi tu Firhad boleh pulak terbangun , die nak susu lepas bagi susu die dengar adik die merengek kemain pujuk adik cakap "ummi ayah g work" siap tepuk-tepuk manja adik die . sebab die nampak ummi ayah tengah siap-siap .. pastuh kiteorang dah cium-cium die die bangun ikut sambil buat drama tarik tanggan kite . Aishhh ummi dah sedih !! Lepas tokma die pujuk baru okey . tengok kite pergi pon siap lambai tangan ... anak oo anak ..

kemain pujuk adik , padahal die yang over.

Yang Ikhlas,

Sunday, 21 August 2016

#BabyFI : Farhaan Irfaan 2 Bulan


Assalamualaikum ... 

Alhamdulillah Farhaan dah pon dua bulan , sihat dan bertambah-tambah sihat . Alhamdulillah .. Check up dua bulan 11 September 2016 , tapi kite kena balik kampung kat kelantan sebab Raya Haji raya kat sana , masa nurse bagi opoiment kite lupa tarikh .. so macam kene postpone je la nanti .. 

Die semakin bam bam .. dan makin bertambah-tambah panjang akalnya ..
Farhaan maksud die " yang sangat gembira " , so Farhaan ni memang happy semacam . pantang di agah and bebual dengan die laju aje die menyegih .. 

Lagi dah masuk 2 bulan ni , pandai ajak orang bebual dengan die , kalau kite bebual dengan orang lain die yang menyegih . kekadang siap bebunyik ketawa die tu ... Kepala pon dari dalam hari dah pandai tegakan . sekarang lagi lah makin kuat die angkat kepala die bile kite dudukan die ... Nak mengiring pon dah mula nampak die ngiring-ngiring sikit ... 

Masih Breastfeed sepenuhnya ... Alhamdulillah rezeki die masih ada .. 


* 5 Hari*


* 1 Bulan / 30 Hari *


* 2 Bulan / 60 Hari * 

Bile dah berisi pipi die tu makin nampak lesung pipitnya . hihihi .. Dua-dua anak kite ade lesung pipit , Firhad Irsyad pon dagu jenis lekuk , tapi Farhaan Irfaan tak ade .. Muka Farhaan pon jenis bulat .. 

Yang Ikhlas , 
Ummi dua orang anak,

21.08.2016

Friday, 19 August 2016

#BreastFeedingJourney: Susu Jagung !!

Assalamualaikum ...

Maklumlahh dah beranak so I is cerita kisah anak la yee .. I is kan memang suke bercerita .. kalau tak suka atau menyampah jangan baca taw .. taw .. sebab ibu menyusukan anak kene positive je takleh stress stress ..

First time kite pump susu masa tu dalam pantang , hari ke 5 bepantang kite dah pump sebab breast kite penuh so rasa macam berat nak bawak breast . haha . dengan anak pulak  syoknye lahaaiiii tidur . maklumlahh ade penyakit kuning , so die pon tidur jek lah . kejut pon tak mahu di isapnye .. 


*Air jagung*

Ini lah susu pertama kali kite pump , kaler die menyelerakan kan ? Tu namanye colostrum memang bagus untuk baby , boleh mencegah penyakit .. Kite pon post lah dekat Group #bfmembers ramai pulak yang komen dan macam-macam komen kite dapat . Alhamdulillah semuenye komen positive cuma ade la kate tak elok pump di awal-awal ni sebab takut takleh nak control penghasilan susu badan tu nantii .. 

Tapi kite nak syukur Alhamdulillah sebab dalam pantang walaupon kite pump still cukup demand vs supply untuk anak teruna kite tuh ... Susu yang awal kite pump Farhaan Irfaan minum sampai habes . Alhamdulillah die tak reject puting susu .. 


Kite pakai pump Lacte Duet , Pump ni beli masa zaman anak pertama , Petang tu pon kite ade pump lagi still keluar colostrum , memandangkan Farhaan baru je isap so kite bagi dekat Firhad Irsyad .. syok pulak die menghisap susu Ummi die ... 

Semoga Allah memberi peluang untuk kite menyusukan kedua-dua putera kite . Semoga cukup susu ini untuk kedua-duanya . Kenapa dua ?? Alhamdulillah kite bagi Firhad merasa susu badan sikit , maklumlah die sempat menyusu sampai umur 6 bulan jek .. Biar die merasa sikit susu Ummi die .. 

Doakan kite yee . moga moga kite berjaya ke PHD 

6 bulan - Diploma
12 bulan - ijazah
18 bulan - master
24 bulan- PHD 
Yang Ikhlas ,
Winnie The Pooh Glitter