background

Sunday, 21 May 2017

Deco : Ruang Dobi

Assalamualaikum ... 

Perlu ke ruang dobi ? Bagi rumah sempit sangat sampai tak de ruang tak perlu lah kan , tapi nampak dari sumber google ni ruang dobi die memang menarik minat kite betul nak ade 1 ruang khas untuk cuci baju . simple pon tak pe ..


Dapat simple macam ni pon okey , 1 rak untuk letak sabun , softener , alat-alat mendobi 
mesin basuh & bakul kotor .


Lepas tu terjumpa dekat lazada ade jual macam ni , so menarik jugak ni , boleh beli :P


ataupon guna benda alah macam ni ... kan , simple jek :P 

kalau tak de ruang sangat baru lah buat para @ rak atas mesin basuh tu untuk letak segala jenis mak nenek mendobi ... 

tapi kalau dapat bilik dobi macam ginih 
.
.
.
.
.
.
agak-agak tiap hari basuh baju ke camno ??? 



Cantiknyaa ... kemas sangat :)

.
.
.
.
sekian angan-angan mak jenin ku :P , berangan tak salahkan ??? 



Yang berangan selalu,

Wednesday, 10 May 2017

#Deco : Dapur Simple

Assalamualaikum ... 

Bile nak duduk rumah sendiri ni banyak google deco hias rumah , deco bilik and macam-macam , tetibe berminat pulak hal-hal macam ni .. 

Itu hari terpandang sorang ni deco rumah penuh dengan barang Ikea & Kaison , pehhh memang menarik giloks .. 

Kalau IG kite suka tengok IG kusyashopper (personal shopper), noreen_rizal , layar putih (paling suka sebab pink semua) 

so ni kite nak usha-usha ruang dapur pulak ...






Ni kire bertuah la masuk rumah sewa ade kibenet , haha . tapi kalau masuk memang kosong memang tak dapet nak tolong nak hias macamana dapur engkome tuu Cik Pipie oii ..


Bila kite google ramai jugak yang guna kabinet ikea macam gambar di atas ni , nampak cantik jugak . so kalau nak macam tu kena ukur sendiri lepas tu p beli dekat ikea :P


mak mertua kite kasik almari macam ni , so kite decide dengan hasben almari ni nanti kite nak tukar warna , mungkin beli wallpaper @ tukar colour putih .. sebab planing dalam kepala otak nak dapur hitam putih .. 



so pasangan die opcoz la dapur macam ni pulak kan ... untuk letak dapur gas tu .. pon same akan beli & tukarkan colour atau pasang wallpaper yang menarik sikit ..




Lepastuh kite cakap demgam hasben buat macam ni , jimat sangat so hasben je kena kerja keras untuk pasang almari-almari cenggini ... Die kate okey jek ikut je mane keselesaan kite dan nampak lawa . maklumlahh bahagian dapur bahagian kite walaupon die chep :P

cuma tag kite susah sikit la nak amek barang sebab opcoz la tinggi , kena lapik kusi la cenggini :P


suka bahagian ni , depan sinki die nampak kemas sangat-sangat . Follow IG yang kite bagitahu tu pon sinki dorang kemas jek ... ermm .. terpikir nak buat macamni cuma tak tahu jadi ke tidok angan-angan ku . hahahaha ..

nanti kite share eh macamana rupa dapur yang bakal kite buat ni . hahahahaha ... tunggu la ikea Tebrau JB buakak , start sekarang kena menabung dengan berhemah :P

Stay Tune .. 
.
.
.
.
.

Doakan kejayaan ku ber deco-deco :P

hemak comel,

Bayar Fidyah

Assalamualaikum ... 

Alhamdulillah minggu depan nak sambut bulan Ramadhan , semoga sama-sama kita dapat berjumpa lagi pada bulan Ramadhan tahun ini dan tahun-tahun yang akan datang .. 

Memandangkan tahun lepas kite bersalin pada bulan Ramadhan dan sempat berpuasa selama 4 hari maka kenalah ganti puasa , tapi tak dapat nak laksanakan sepenuhnya ade yang tertangguh and kite pon buatlah bayar Fidyah untuk puasa yang tak dapat nak di tunaikan tuu ... maklumlah meyusukan anak dengan keadaan badan yang tak berapa nak sihat sekarang ni ... 

Boleh buat bayaran di kaunter Punggutan zakat & boleh jugak bayar di M2U ..Cimb Click pon boleh jugak mungkin . Sambil-sambil tu mari kite belajar tentang Fidyah , mungkin masa belajar zaman sekolah dah tak ingat atau masa tu syok main je dari mengingat kann .. hukhukhuk ...


Fidyah

Fidyah ialah denda ke atas seseorang Islam yang telah baligh kerana meninggalkan puasa wajib atas sebab-sebab tertentu atau pun sengaja melewatkan puasa ganti (qada’) bulan Ramadhan.

Hukum fidyah

Hukum membayar fidyah adalah wajib. Ia wajib disempurnakan mengikut bilangan hari yang ditinggalkan. Ia juga menjadi satu tanggungan (hutang) kepada Allah SWT sekiranya tidak dilaksanakan.

Prosedur membayar Fidyah

Perkiraan dan bayaran fidyah boleh dibuat di Baitulmal Majlis Agama Islam Negeri-negeri.
Kadar bayaran fidyah berubah mengikut harga yang ditetapkan oleh pemerintah di sesuatu tempat. Pengiraan kadar fidyah berdasarkan kadar harga beras (makanan asasi penduduk). Beras fidyah tersebut hendaklah diagihkan kepada fakir atau miskin.

Sebab-sebab dikenakan fidyah

1. Uzur menunaikan puasa wajib
Terdiri daripada golongan yang menghidapi sakit kuat dan tidak mempunyai harapan untuk sembuh, atau golongan tua yang tidak mampu berpuasa atau kedua-duanya sekali.

2. Perempuan hamil
Dengan syarat dibimbangi akan keselamatan ke atas bayi yang dikandungnya seperti dikhuatiri berlaku keguguran. Golongan ini dikenakan membayar fidyah dan juga menggantikan (qada’) puasa yang ditinggalkan.

3. Ibu yang menyusukan Anak
Dengan syarat ibu yang merasa bimbang akan memudaratkan bayi yang disusuinya seperti kurang air susu atau menjejaskan kesihatan bayinya itu. Maka baginya menggantikan puasa yang ditinggalkan serta membayar fidyah.

4. Orang yang telah meninggal dunia
Hutang puasa bagi mereka yang telah meninggal dunia hendaklah disempurnakan bayaran fidyahnya oleh waris-warisnya mengikut bilangan hari yang ditinggalkan sebelum pembahagian pusaka dibuat.

5. Melambatkan Ganti Puasa (Qada’)
Mereka yang melambatkan ganti puasanya hingga telah melangkah tahun yang berikutnya (bulan Ramadhan), dikenakan denda membayar fidyah dan juga wajib menggantikan (qada’) puasa yang ditinggalkan. Bayaran fidyah akan berganda mengikut jumlah tahun-tahun yang ditinggalkan.

Taksiran fidyah

(Hari yang ditinggalkan) X (Tahun gandaan) X (1 Cupak) = Fidyah

Kadar bayaran fidyah

Kadar bayaran fidyah bagi satu hari puasa yang ditinggalkan ialah satu cupak beras yang boleh dibuat zakat fitrah (1/4 gantang Baghdad).

Dalam bentuk nilaian, berdasarkan kepada kadar yang ditetapkan oleh Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan sehingga tahun 1435H, secupak beras bersamaan dengan 567.5 gram dinilai dengan kadar RM1.80.

Contoh:
Jika seseorang meninggalkan puasa selama 3 hari dan tidak menggantikan puasanya sehingga 3 kali bulan Ramadhan, maka kadar fidyahnya ialah:
RM1.80 (1 cupak) X 3 hari X 3 tahun = RM16.20

*Jumlah hari puasa yang wajib di qada tetap 3 hari sahaja. Hanya bayaran fidyah sahaja digandakan.
Semoga perkongsian ini memberi manfaat pada semua.

Kiraan boleh jugak u'olls kira di https://www.tbs.org.my/calc-fidyah/ tapi ni untuk tahun 2016 . 

ikhlas,

Monday, 8 May 2017

#May : Bulan yang di tunggu - tunggu

Assalamualaikum ... 


Alhamdulillah dah masuk bulan May . bulan yang dinantikan buat kaum muslimin dan muslimat , yelaa tak lama lagi masuk Bulan Ramadhan buan berpuasa buat kami-kami . Alhamdulillah semoga panjang jodoh kite berjumpa hendak nya ... 


Tapi ape yang membanggakan kite dan buat kite makin tak sabar-sabar adelah nak berpindah di rumah baru .. In Shaa Allah ... akhirnya tercapai jugak salah satu WishList tahun ni nak berpindah .. 

Diam tak diam dah hampir 3 tahun kite duduk dengan Ma Abah , so mase untuk kite berdikari duduk dengan family kecik kite niii ... 

Pertengahan bulan ni In Shaa Allah kite pindah , barang-barang belum siap packing , bukan tak excited tapi tak tahu nak mulakan packing macamana .. 



Doakan kite eh , maklumlah nak pindah dengan anak-anak masih kecik memang memerlukan kesabaran yang agak tinggi jugak nih ... hihihihi .. 

Ikhlas ,

Wednesday, 3 May 2017

WishList : Holiday ^_^

Assalamualaikum ... 


Sebenarnya wishlist ni berlaku pada tahun lepas , tapi tak tercapai-capai nak menjejaki nya ... Alhamdulillah tahun ni baru merancang , harap-harap jadi lah yee .. 

Holiday dalam malaysia jugak . tempat ni pon penah pergi tapi nak datang lagi sebab rasa seronok datang sini :)

Alhamdulillah masa booking Air Asia tu tengah offer , so dapat la grab harga berpatutan ...


4 beranak dapat harga RM 426.50
tapi kite salah isi part beg tu , kite amek mase pergi , mase balik tak amek .. damm !


kereta sewa pon dah siap booking :) , hotel pon dah siap booking .. 

In Shaa Allah cuti lama sikit dekat sana , 5 hari dekat sana , 4 hari dekat rumah kemas ape yang patut . hahaha :P

Kite Fly bulan Julai , dah lama rasenye tak berjalan jauh . so kaki ni gatai nak jalan jauh sikit sambil bawak anak-anak .. Lagipon pest time laki bini anak-anak nak naik kapal terbang . agak kejakunan di situ :P , kiteorang rancang lepas raya , dan bukan cuti sekolah sebab kalau cuti sekolah macam tak best nak berjalan , harga pon semuanya mahal-mahal nanti .. 


Ummi anak Dua, 

Tuesday, 2 May 2017

#Travel: Melaka_Cek In Hallmark Crown Hotel


Assalamualaikum ... 

Hari tu kite stay Melaka kite cek in dekat hotel ni ,
kite plan pergi melaka kan last minute , so dalam kereta and perjalanan tu baru lah kite booking ... 
harga satu malam masa tu RM 130 , but ade deposit RM 20 masa kite bayar dekat hotel tu nanti .. 

Kite pulak pergi mintak bilik privacy , so die bagi bilik hujuuuung sekali ... hahahaha ... padan dengan muka . hahaha .. 


sumber gambar google , ni hotel nya .

Mase sampai hasben kate macam hospital sultanah aminah JB . hahahaha ... 


pemandangan dari bilik kiteorang . bilik kite dapat tingkat 5


meja solek yang berteraburr


TV , biaselaa mane nak dapat hotel yang ade astro :P


ni katil double single 
sampai je hasben terus tarik rapatkan , silap kite salah booking . hahaha
boleh cancle tapi tak pelaa beza bape puluh jek so guna jek laa 


hasben tidur , adik tidur , abang je layan u tube .

ni mase lepas bekpes


almari baju , bawah tu ade mini bar ..


toilet die sangat best , cuma tingkap terbukak , malam-malam nak mandi ade takut sikit . hahaha


port Farhaan mandi :P


ni die mini bar , kite tak guna pon :P




muka ade senyum sebab ade jalan-jalan :P .

Alhamdulillah puas hati , anak-anak pon tidur malam dengan lena tak de ganguan ape-ape . Alhamdulillah syukur ... 

sesiapa nak cari hotel dekat melaka boleh la booking hotel ni .. memang best , sarapan pagi pon sedap-sedap belaka :P



ikhlas ,

Thursday, 13 April 2017

SkinCare Pilihan : Mary Kay Timewise

Assalamualaikum .. 

Alhamdulillah WishList 2017 yang satu ni terlaksana akhirnya ... Teringin nak beli set Timewise Mary Kay dapat jugak hasil bodek tok laki :P
Terima kasih tok laki , walaupon memula bebel jugak beli produk mahal-mahal , tapi nak cantik untuk awak jugakk .. tapi tak semua duit die , :P



Alhamdulillah selamat sudah tiba ..


Ni hasil keluar dari kotak atas tuu ...


Free gift kalau beli barang Mary Kay


Moisturizer die sangat best , lembut di kulit muka .
day solution siang pon same tak melekit bila pakai .

 

Selalunya kite akan basuh muka , lepas tu pakai softener pink tu and pakai moisturizer yang lagi satu tu ..


Bile malam pakai moisturizer dulu lepas tu pakai night solution malam die 


CC Cream kite amek yang very light 
Bile pakai tak bercapuk dan sangat selesa dekat muka , die merawat dari sinaran uv


nigth solution malam die best gile !! Tak melekit macam krim krim malam yang lain .. 
bile pakai rase macam tak pakai pon . so tak merimaskan muka kite 


Siang pergi kerja kite akan pakai day solution siang , cc cream & foundation
dah siap tacap spary muka dengan spary MK
cc cream very light
foundation ivory 5


Yang ni bulan ni baru beli , 
Spary after make up & Foundation MK .

tengok testimoni hasil die memang menarik tertarik kau memang kebaboomm !! Harap-harap setia dengan Mary kay sampailahh bebile :P . so kite nak cuba mane tahu okey kann dan yang pasti selamatkan kulit wajah kite ^_^


Muka sebelum pakai MK , tunggu sebulan kite testimoni I ^_^



Set Timewise untuk 4 New RM568
Moisture Renewing Softener (wane pink) prelove RM50 harga asal RM99
CC Cream prelove RM 50 harga asal RM79
Spary after Make up New RM79
Foundation MATE New RM 79

Dalam proses nak beli berus MK , Concealer , Undereye Corrector & Lip scrub MK . hihihihi


berus die ni mengidam betul lahhh ..


yang ni plak untuk bibir i yang sensitip ni haaa :)

Doakan dapat memiliki ^_^


Insan paling happy,
Winnie The Pooh Glitter