background

Thursday, 3 August 2017

#Travel : Langkawi - Day 4

Assalamualaikum ...

Hari keempat di langkawi kami plan hanya nak shopping je sebab esoknya nak balik JB dah kan .. So pagi tu takde bangun awal pagi sangat . 

Pukul 1.30 petang siap-siap and kami pon keluar kejap decide nak makan tengahari dekat mana . Hasben request nak makan dekat restaurant kak yan lagi so kami pon pergi makan sane lagi ikut waze ..



Kononnya kite nak amek daging Blackpaper lagi tapi takde pulak , hari ni makanan banyak habis mungkin ramai sangat orang yang datang .. Lepastu ramai pulak warga JB yang 1 flight dengan kami , dah macam rombongan dari JB . ahhaha maklum lah flight kami memang 5 hari kalau dari JB ke Langkawi ...

Kami makan nasi campur lauk macam-macam hasben amek , kite amek telur kicap , ayam bakar 2 ketul ( seketul RM 3) ayam die sangat sedap gile , air nes o ais , teh o ais 2 & jus oren (firhad memang minat jus oren) semua sekali RM 30 .. 

Lepas makan kami pergi kolam air hangat sat , nak tengok hangat macam masa kiteorang p peneng dulu tak dekat link ini . Bayaran masuk RM 5 untuk dewasa , kanak-kanak bawah 6 tahun Free . 


Lepas berendam kaki dekat air hangat ni rasa best sangat and kite pergi urut jap , dekat tempat ni ade orang urut kaki 15 minit RM 15 .. Seriesly tak best langsung air hangat ni . so u'olls takyah la pergi ... ingatkan macam dekat penang tu siap bawak baju untuk anak-anak mandi sekali takde tempat untuk mandi pon .. kite pon tak amek gambar sangat sebab tak menarik langsung ..... 




Lepas tu kami singgah Idaman Suri nak cuci mate and cuci poket sekali ... Takde ape yang menarik minat dekat sini , so kami decide nak beli dekat Rams je .. So keluar tu kiteorang pergi dobi dekat-dekat situ . Ade la dalam 1 jam lebih tunggu baju kering .. 



Abang dengan Ayah tidur dalam kereta , kami berdua jek berjaga . Budak kecik ni pulak banyak kerenah , boring dalam kereta . Pastu ni nangis sebab nak ikut ayah g pick up baju ..

Lepas tu kiteorang pergi makan MCD dekat-dekat dengan Dataran Lang , lepas makan kami lepak Dataran Lang lepas amek gambar and semuanya kiteorang pergi shopping dekat Rams .









Masa nak balik tu kiteorang ternampak spiderman berjalan-jalan ke dataran Lang , sebenarnya Firhad yang nampak dulu lepas tu die nak bergambar so hasben hon kereta and spiderman ni pon patah balik ke kereta kami ... Lepas tu baru gerak ke Rams





Seronoknya tengok coklat-coklat ni , tak tahu nak amek ape . amek yang orang oder dulu lepas tu baru pikir nak amek ape untuk ole-ole and untuk sendiri ..



Bagi ayah jaga budak bertuah ni c bapak die pergi bagi coklat pulak dekat budak bertuah ni . sabar jelahhh uiii ... comot-comot makan coklet .


Sebahagian belian . Bag roda tu memang kena beli sebab tak cukup ruang untuk letak coklat-coklat ni semua .. One set jug tu memang nak beli untuk raya sebab pergi raya rumah kazen hasben minat pulak tengok set jug die .. tapi die punya dah start mahal RM 69.90 , mase kazen die beli RM 20 jek .set ni kami beli RM 32 .. 

Esok sambung beli lagi sebab lupa yang adik kite kirim and nak tambah beli lagi sikit ... Malam ni tak de keluar makan and tidurkan anak-anak awal sebab kite nak kemas baju-baju ..

Wednesday, 2 August 2017

#Travel : Langkawi - Day 3


Assalamualaikum ...

hari ketiga di Langkawi kami pergi Tasik Dayang Bunting , Eagle view & Pantai Beras Basah ikut pakej yang kiteorang bayar tu ...

Pukul 9 pagi orang akan datang pick up kiteorang naik van die untuk bawak ke jeti tapi kami bawak kenderaan kami . masa follow van tu die ade berhenti tepi jalan untuk pick up orang dekat hotel lain and hasben pon turun sat pergi beli sarapan .. Sambil tunggu tu sambil tu suap anak-anak makan . kelaparan masing-masing ..

Lepas dah pick up tu kami ke jeti tunggu dalam 5 minit kiteorang naik boat untuk ke 3 tempat tu . First kami pergi Tasik Dayang Bunting ..




Firhad orang palig excited nak naik boat , maklumlah die memang sukakan laut macam kami , and memang suka naik boat sebab penah ikut pakcik die bawak boat ..




Akhirnya sampai , dalam 15 minit macam tu la kami menaiki boat . sebelum sampai die bawak tengok bentuk "Dayang Bunting" tu . katanya Dayang ni tak sempat nak beranak and kena sumpah maka jadilah begitu dan tasek itu adelah air ketuban beliau . Waallahualam .. Tapi kalau tengok bukit tu memang nampak rupanya , kepala , tangan , buah dada , perut dan kaki seorang tengah baring . Sampai sini die bagi masa 45 minit untuk kiteorang buat ape yang patut .


Di kawasan ini di larang membawa makan . haha . abes makan laki i os di rampas oleh sekumpulan monyet . tepi-tepi ni monyet terlepas so die memang akan sambar je makan korang . Yang anak-anak bawak botol air tu perhatikan lah ehh , bahaya taw .. 



kain adik nak terjatuh , memang tak perasan langsung pon :P


Bayaran masuk ke sini RM 3 satu kepala , kanak-kanak bawah 6 tahun free . Tapi ya ampun nak naik ke tasek ni memang mencabar fizikal betul uii , kena naik turun tangga . fuhhh lap peluh , dengan dukung anak . last-last hasben kite dukung dua-dua . hohoho ... Dah sampai tasek tu kejap kiteorang naik balik ats tu untuk makan sebab hasben n kite belum makan lagi . kelaparan betul .. 




C abang tengah meragam , dan c adik nak turun nak main air pulak .




Lagipon tempat die macam bahaya untuk anak-anak baya Firhad sebab die takde penghadang , maka kiteorang pon naik untuk makan pulak .. Kite makan nasi goreng cina (RM 8) , hasben nasi goreng kampung pedas nak mati (RM 8) . air oren dua (RM6) .

Lepas makan kiteorang gerak ke jeti untuk next port pulak iaitu Eagle view , kat sini kiteorang akan nampak burung helang 3 jenis tengah berterbangan sambil makan .



Dekat sini tak lama , dalam 15 minit macam tu lah . Die terangkan kenapa di panggil langkawi . and bagitahu jenis-jenis helang . ade helang merah , hitam dan putih .

Langkawi berasal dari "Helang mengangkat batu kawi untuk menolong penduduk di sini untuk membina rumah " maka terhasillah nama Langkawi (burung helang angkat batu kawi) . 

Dan kami pon pergi ke Pantai Beras Basah .. Dekat sini die bagi masa 45 minit untuk kami buat ape jek , mandi atau ambil gambar .. kite memang tak bawak baju untuk anak-anak , so Firhad main pasir jek ..







Farhaan dah ketiduran masa atas boat menuju ke sini . Firhad pulak dah jumpa pasir memang lupa diri lahh .. And habes masa tu boat pon dah sampai maka kami pon pulang .. 


Turun boat nampak orang jual , sebelum gerak naik boat tadi memang ade orang amek gambar we'olls . dah terjebak beli naseb murah RM 10 jek . Yang gambar lagi satu tu yang semalam punya masa ke Cable Car .

And lepas tu kiteorang pon gerak balik , untuk check out and sambung check inn ke pekan Kuah pulak . On the Way sane kami singgah makan tengahari dekat Nasi Campur Kak Yan , ramai suggestkan kat sini , makan die memang the best in the Langkawi .. sedap giloks and murah .. Restaurant die tepi jalan jek . so senang nak cari and lagi senang gunalah waze .


credit : blogger suziey

Terpaksa ciloks gambar google n terjumpa dari blogger tu sebab kite takde amek gambar kedai beliau .. makanan memang puas hati sangat-sangat . murah pon murah .

Kiteorang makan nasi lauk campur . kite amek ketam goreng seekor + daging black paper , hasben kite amek nasi camour lauk pelbagai jenis . Daging black paper die memng sedap nak mampos .. :P ,  air kiteorang minum air nes o ais , sirap & teh o ais ... total makanan dan minuman kiteorang RM 24 .

Lepas tu baru kiteorang cek inn hotel lagi satu .. Lepas cek inn masing-masing ketiduran dan kite kebizian mengemas barang-barang .. Dalam pukul 8 malam ajak hasben pergi pasar malam kuah


Kehabisan duit dalam RM50+ , mainan anak-anak RM32 , hahaha . macam-macam nak di belinya oii . Rambang mate terus . lepas g pasar malam pergi cari susu firhad yang dah nak habes and kami makan dekat hotel kejap . Lepas makan kami keluar balik round-round Dataran Lang .





Lepas tu kami balik bilik , Firhad still tak ngantok die nak tengok utube . sekali kami laki bini tengah tengok tv , terdengar bunyik burung helang . memang menakutka lah kan ... buat bodoh lagi . lepas tu bunyi lagi ... kami laki bini berpandangan . tengok Firhad relax jek die .. sekali bunyik lagi tu kiteorang tengok rupenye die tengah tengok cite upin ipin yang ade burung helang . okey suspend betuii .. 

Lepas tu kite ketiduran kepenatan . Firhad dengan ayah die laa :P

Winnie The Pooh Glitter