background

Wednesday, 2 August 2017

#Travel : Langkawi - Day 3


Assalamualaikum ...

hari ketiga di Langkawi kami pergi Tasik Dayang Bunting , Eagle view & Pantai Beras Basah ikut pakej yang kiteorang bayar tu ...

Pukul 9 pagi orang akan datang pick up kiteorang naik van die untuk bawak ke jeti tapi kami bawak kenderaan kami . masa follow van tu die ade berhenti tepi jalan untuk pick up orang dekat hotel lain and hasben pon turun sat pergi beli sarapan .. Sambil tunggu tu sambil tu suap anak-anak makan . kelaparan masing-masing ..

Lepas dah pick up tu kami ke jeti tunggu dalam 5 minit kiteorang naik boat untuk ke 3 tempat tu . First kami pergi Tasik Dayang Bunting ..




Firhad orang palig excited nak naik boat , maklumlah die memang sukakan laut macam kami , and memang suka naik boat sebab penah ikut pakcik die bawak boat ..




Akhirnya sampai , dalam 15 minit macam tu la kami menaiki boat . sebelum sampai die bawak tengok bentuk "Dayang Bunting" tu . katanya Dayang ni tak sempat nak beranak and kena sumpah maka jadilah begitu dan tasek itu adelah air ketuban beliau . Waallahualam .. Tapi kalau tengok bukit tu memang nampak rupanya , kepala , tangan , buah dada , perut dan kaki seorang tengah baring . Sampai sini die bagi masa 45 minit untuk kiteorang buat ape yang patut .


Di kawasan ini di larang membawa makan . haha . abes makan laki i os di rampas oleh sekumpulan monyet . tepi-tepi ni monyet terlepas so die memang akan sambar je makan korang . Yang anak-anak bawak botol air tu perhatikan lah ehh , bahaya taw .. 



kain adik nak terjatuh , memang tak perasan langsung pon :P


Bayaran masuk ke sini RM 3 satu kepala , kanak-kanak bawah 6 tahun free . Tapi ya ampun nak naik ke tasek ni memang mencabar fizikal betul uii , kena naik turun tangga . fuhhh lap peluh , dengan dukung anak . last-last hasben kite dukung dua-dua . hohoho ... Dah sampai tasek tu kejap kiteorang naik balik ats tu untuk makan sebab hasben n kite belum makan lagi . kelaparan betul .. 




C abang tengah meragam , dan c adik nak turun nak main air pulak .




Lagipon tempat die macam bahaya untuk anak-anak baya Firhad sebab die takde penghadang , maka kiteorang pon naik untuk makan pulak .. Kite makan nasi goreng cina (RM 8) , hasben nasi goreng kampung pedas nak mati (RM 8) . air oren dua (RM6) .

Lepas makan kiteorang gerak ke jeti untuk next port pulak iaitu Eagle view , kat sini kiteorang akan nampak burung helang 3 jenis tengah berterbangan sambil makan .



Dekat sini tak lama , dalam 15 minit macam tu lah . Die terangkan kenapa di panggil langkawi . and bagitahu jenis-jenis helang . ade helang merah , hitam dan putih .

Langkawi berasal dari "Helang mengangkat batu kawi untuk menolong penduduk di sini untuk membina rumah " maka terhasillah nama Langkawi (burung helang angkat batu kawi) . 

Dan kami pon pergi ke Pantai Beras Basah .. Dekat sini die bagi masa 45 minit untuk kami buat ape jek , mandi atau ambil gambar .. kite memang tak bawak baju untuk anak-anak , so Firhad main pasir jek ..







Farhaan dah ketiduran masa atas boat menuju ke sini . Firhad pulak dah jumpa pasir memang lupa diri lahh .. And habes masa tu boat pon dah sampai maka kami pon pulang .. 


Turun boat nampak orang jual , sebelum gerak naik boat tadi memang ade orang amek gambar we'olls . dah terjebak beli naseb murah RM 10 jek . Yang gambar lagi satu tu yang semalam punya masa ke Cable Car .

And lepas tu kiteorang pon gerak balik , untuk check out and sambung check inn ke pekan Kuah pulak . On the Way sane kami singgah makan tengahari dekat Nasi Campur Kak Yan , ramai suggestkan kat sini , makan die memang the best in the Langkawi .. sedap giloks and murah .. Restaurant die tepi jalan jek . so senang nak cari and lagi senang gunalah waze .


credit : blogger suziey

Terpaksa ciloks gambar google n terjumpa dari blogger tu sebab kite takde amek gambar kedai beliau .. makanan memang puas hati sangat-sangat . murah pon murah .

Kiteorang makan nasi lauk campur . kite amek ketam goreng seekor + daging black paper , hasben kite amek nasi camour lauk pelbagai jenis . Daging black paper die memng sedap nak mampos .. :P ,  air kiteorang minum air nes o ais , sirap & teh o ais ... total makanan dan minuman kiteorang RM 24 .

Lepas tu baru kiteorang cek inn hotel lagi satu .. Lepas cek inn masing-masing ketiduran dan kite kebizian mengemas barang-barang .. Dalam pukul 8 malam ajak hasben pergi pasar malam kuah


Kehabisan duit dalam RM50+ , mainan anak-anak RM32 , hahaha . macam-macam nak di belinya oii . Rambang mate terus . lepas g pasar malam pergi cari susu firhad yang dah nak habes and kami makan dekat hotel kejap . Lepas makan kami keluar balik round-round Dataran Lang .





Lepas tu kami balik bilik , Firhad still tak ngantok die nak tengok utube . sekali kami laki bini tengah tengok tv , terdengar bunyik burung helang . memang menakutka lah kan ... buat bodoh lagi . lepas tu bunyi lagi ... kami laki bini berpandangan . tengok Firhad relax jek die .. sekali bunyik lagi tu kiteorang tengok rupenye die tengah tengok cite upin ipin yang ade burung helang . okey suspend betuii .. 

Lepas tu kite ketiduran kepenatan . Firhad dengan ayah die laa :P

Sunday, 30 July 2017

#Travel : Langkawi - Day 2

Assalamualaikum ....

Sambungan dengan hari kedua pulak ... sebelum ke Langkawi memang kite dah siapkan jadual elok-elok supaya masa kiteorang terluang dengan aktiviti sajork ...

Lepas sarapan Hasben pergi booking naik boat untuk aktiviti esok iaitu ke Tasik Dayang Bunting , View Eagle & Pantai Beras Basah untuk dewasa RM 35x2orang dan RM 25 kanak-kanak total RM 95 untuk kami berempat ..

11 Julai 2017 SELASA

Aktiviti harini bawak anak-anak naik Cable Car , awal-awal dah pesan dengan Firhad kite nak naik tempat tinggi .. so die excited , macamana kite ceritakan dekat die nak naik kapal terbang betapa excitednye die .. So nak ke sini kiteorang pakai je Waze so jalan pon tak sesat . Masuk Parking RM 10 sekali masuk ..


selpie duluan 


Harga tiket bagi tahun 2017 , kite amek Combo A








Makan dekat atas ni , boleh tahan sedapnya tapi harga .. ermm 

Nasi Lemak RM 9.90
Burger RM 9.90
Air coklat (tak tahu)
Mashmelow Coklat RM 8 x 2 batang
Ice Cream RM 5




Kat sini pon dah ade Heart Lock dah 


Lepas tu kami turun untuk pergi ke art in paradise 3D pulak .. Tapi masa turun terpengaruh dengan 
gambar yang dorang amek untuk kami anak beranak . dah terbeli pulak . huhuhu .. RM 20 naseb murah :P 


Art In Paradise 3D















Lepas tu kiteorang baru nak keluar budak dalam tu kate ade pertunjukkan 3D , so kiteorang tunggu la cerita 3D tu die lebih macam art dekat dinding tu bercahaya , tapi lawa laaa ... macam air terjun dekat gambar atas bercahaya beza dengan gambar atas sebelumnya tu haa ... Art 3D ni lawa if ade yang pandai mengayakan dekat gambar tu , maka elok and menarik la , dan 1 lagi pentingnya kamera . kualiti baik maka cantik la hasil gambar yang di ambil .. lepas tu kami ke Sky Dome pulak .

Sky Dome



Sky Dome ni korang duduk dalam ni dekat kerusi lepas tu korang ikut la skrin tu buat ape . terasa ape .. so kiteorang naik roller coaster berpusing pusing berpinar-pinar hahahaha

Sky Rex



berdiri dekat sini , nanti binatang-binatang lalu depan ni . Firhad excited la die . adik dah tidur mase masuk Sky Dome .


Budak kenteng dengan patung kenteng


Main game ni kelakar rasenye .. 


Duduk dekat sini and kite tengok teropong tu so nampak semua Langkawi . Firhad la seronok .

And dah habes semuanya , kami pon pulang dan nak pergi makan petang .. Sebelum tu singgah beli barang dekat kedai bawah tu .. 


Abang dah start mengaruk nak tidur .


Kapal RM 14.90
Cermin mata 2 set RM 30
Payung RM 20

Lepas tu kami pergi makan dekat Sea Shell Restaurant .





Kami oder Lamp Shank Rendang RM 55 satu dulang
Teh Ais Jug RM 15







Masa dekat sini hasben tak nak join sebab die kan takut ular lagi-lagi lepas hujan so die takut ular naik . Hahahaha . Cantik sangat pemandangan dekat sini ... Nak makan dekat pondok ni pon die takut . hahaha .. sabar jelaa ..

Lepas je makan kami pon balik bilik , hasben pon kepala dah pening akibat makan kambing banyak sangat agaknya . Lepas tu bebudak ni pon dah bangun semuanya mandi malam and abang Firhad sambung tidur balik , dalam pukul 10 lebih kiteorang keluar makan pulak . Makan dekat Restauran Aurora Damai Resort ke Chalet lupa dah nama belakang tuh . Makanan die murah-murah and masakan thailand yang pastinya sangat sedap giloks ..

kite makan Nasi goreng kampung + telur mata , nes o ais , teh ais & air kosong sejuk RM 10 semuanya , hasben makan Lamp Chop depan restaurant ni RM 12 , sedap lamp chop die . lepas tu bungkus satey 10 batang untuk Firhad takut die bangun die lapar . kiteorang makan , kereta parking sebelah je sebab Firhad tidur dalam kereta .

Lepas makan terus balik ke motel , perjalanan ke tempat makan selama 3 minit sahaja .


Winnie The Pooh Glitter